آفتاب
در واکنش به تخریب معبد باستانی "بل"؛

یونسکو: جنایات داعش تاریخ 4500 ساله سوریه را نابود نمی‌کند

یونسکو: جنایات داعش تاریخ 4500 ساله سوریه را نابود نمی‌کند

یونسکو در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات داعش در تخریب معبد "بل" در شهر باستانی پالمیرا سوریه این اقدام را جنایتی نابخشودنی در حق بشریت دانست. دولت آمریکا نیز در بیانیه‌ای این جنایت داعش را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الشروق، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در بیانیه‌ای اقدام داعش در تخریب معبد "بل" در شهر تاریخی پالمیرای سوریه را محکوم کرد و آن را جنایتی نابخشودنی در حق تمدن بشری دانست.

در این بیانیه "ایرینا بوکووا" مدیر یونسکو ضمن ابراز ناراحتی عمیق خود از تخریب معبد بل به عنوان دومین معبد تاریخی در شهر پالمیرای سوریه گفت: این جنایت داعش هرگز نمی‌تواند تاریخ 4500 ساله سوریه را نابود کند.

در همین راستا، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت داعش گفت: پس از تحلیل و بررسی تصاویر ماهواره‌ای سازمان ملل از شهر تاریخی پالمیرا اکنون می‌توانیم تخریب معبد بل را تایید کنیم.

عکس‌هایی که توسط ماهواره‌های موسسه آموزشی و پژوهشی سازمان ملل گرفته شده نشان می‌دهد داعش معبد دو هزار ساله بل را که در لیست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده بود تخریب کرده است.

تونر افزود: حملات داعش علیه نقاط تاریخی کشورهای عراق و سوریه تنها به بخش بزرگی از تاریخ بشریت آسیب زده است بلکه کمک‌های مالی نیز برای این گروه تروریستی داشته است.

دولت واشنگتن در ادامه این بیانیه به کشورها و اشخاص مختلف هشدار داد با قاچاق و یا خرید گنج‌های تاریخی به سرقت رفته سوریه از این تروریست‌ها حمایت نکنند.

تونر تاکید کرد باید تمامی تروریست‌هایی که این مناطق ارزشمند فرهنگی و تاریخی را نابود می‌کنند محاکمه شوند.

پیش از این داعش معبد دو هزار ساله "بعل شمین" در پالمیرا را نیز تخریب کرد و خالدان سعد، باستان شناس 82 ساله این کشور و مدیر سابق آثار باستانی شهر مذکور را اعدام کرد.

در پی درگیری‌ها و جنگ داخلی در سوریه آثار باستانی مناطق مختلف این کشور در معرض خرابی و غارت گروه‌های تروریستی قرار گرفته است به نحوی که سازمان ملل برآورد کرده بیش از 300 مکان تاریخی سوریه مورد تخریب و غارت قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N943132

وبگردی