آفتاب
اختصاص 60 دقیقه از ساعات مدرسه به انجام فعالیت بدنی

غلامی: فعالیت بدنی تاثیر زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد

غلامی: فعالیت بدنی تاثیر زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد

یک متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی در گرایش رشد، تکامل و یادگیری حرکتی معتقد است، فعالیت بدنی علاوه بر این که می‌تواند موجب تناسب‌ اندام و تندرستی دانش‌آموزان شود، در بهبود یادگیری آنها نیز نقش بسزایی دارد.

دکتر امین غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر محدودیت اصلی برای فعالیت بدنی کودکان در مدارس چیست، عنوان کرد: امروزه متاسفانه علاوه بر مشکلات مربوط به محدودیت فضا، امکانات بازی و ورزش در مدارس، زمان‌ بسیار محدودی به فعالیت بدنی دانش‌آموزان اختصاص داده می‌شود و هنوز این باور اشتباه وجود دارد که باید بیشترین زمان به مسائل آموزشی در نظر گرفته شود تا امکان دستیابی کودکان به یادگیری درسی به حداکثر برسد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد، فعالیت بدنی علاوه بر این که می‌تواند موجب تناسب اندام و تندرستی دانش‌آموزان شود، در بهبود یادگیری و معدل درسی دانش‌آموزان نیز نقش چشمگیری دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات این اثربخشی می‌تواند به دلایلی چون بهبود اکسیژن‌رسانی به مغز، افزایش سطح انتقال‌دهنده‌های

عصبی مرتبط با افزایش یا کاهش استرس، بهبود شکل پذیری عصبی (مانند نمو سلول‌های مغز) و بهبود توجه در کلاس باشد.

غلامی با بیان این نکته که زنگ ورزش برای بهره‌مند شدن کودکان از مزایای فعالیت بدنی کافی نیست، گفت: روش‌های مختلفی برای هدایت کودکان به انجام فعالیت بدنی وجود دارد. برای نمونه انجام فعالیت بدنی در تنفس‌های مختصر حین کلاس می‌تواند موجب بهبود سرعت پاسخ‌دهی و دقت در تکالیف شناختی شود. استفاده از فعالیت بدنی به عنوان وسیله کمک آموزشی نیز مفید است. همچنین معلمان دروس مختلف می‌توانند مفاهیم درسی را از راه حرکات بدنی و ورزشی آموزش دهند. این امر می‌تواند علاوه بر لذتبخش‌تر کردن محیط یادگیری، آمادگی بدنی کودکان را نیز بهبود بخشد.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که چه میزان فعالیت بدنی روزانه برای کودکان توصیه می‌شود، گفت: کودکان دبستانی باید 60 دقیقه از ساعات مدرسه را با شدت متوسط تا زیاد به فعالیت بدنی بپردازند تا بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شود. این زمان می‌تواند علاوه بر ساعت تربیت بدنی، در زنگ‌های تفریح و زمان‌های کوتاه استراحت حین کلاس را نیز شامل شود.

انتهای پیام

کد N943124

وبگردی