آفتاب

طرح واشنگتن برای تامین امنیت بغداد/ نگرانی‌ها از استقرار مجدد آمریکایی‌ها در عراق

طرح واشنگتن برای تامین امنیت بغداد/ نگرانی‌ها از استقرار مجدد آمریکایی‌ها در عراق

منابع عالی رتبه امنیتی در عراق از تلاش آمریکا برای ایجاد لشکری نظامی از نیروهای عراقی آموزش دیده تحت نظارت مربیان آمریکایی با هدف تامین امنیت بغداد خبر دادند. در همین حال مسئولان سیاسی عراق از امکان استقرار مجدد نظامیان آمریکا در عراق ابراز نگرانی کرده و نسبت به خطرات آن هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاتحاد امارات، منابع امنیتی عراق با اعلام این خبر تاکید کردند استراتژی امنیتی جدیدی که آمریکا برای دور نگه داشتن بغداد از درگیری با داعش روی آن حساب باز کرده پس از انفجارهای متعدد در دوره اخیر در بغداد مطرح شد.

این منابع به تعداد نیروهایی که در این طرح جدید برای حفظ امنیت پایتخت عراق مشارکت خواهند داشت و نیز آمریکایی‌هایی که ماموریت آموزش عراقی‌ها را دارند اشاره‌ای نکردند.

منابع مذکور همچنین از رصد تحرکات زمینی آمریکا در مرزهای موصل، مرکز استان نینوا در محورهای غربی خبر داده و تاکید کردند که شاهد حضور خودروهای آمریکایی در اطراف موصل بوده‌اند و گزارش‌هایی از پرواز جنگنده‌های ائتلاف بر فراز آسمان موصل نیز دریافت شده است.

به گفته منابع امنیتی عراق، خودروهای آمریکایی از مناطق "ربیعه" و "سنجار" به سمت موصل حرکت کرده و بیشتر ساکنان غرب این شهر تحرکات آمریکایی‌ها را به طور واضح مشاهده کردند.

پیشتر منابعی اعلام کرده بودند که آمریکایی‌ها بیش از 1000 سرباز را به همراه تجهیزات نظامی سنگین در شهر ربیعه مستقر کردند.

این درحالی است که اخیرا مسئولان عراقی اعلام کردند نیروهای آمریکایی هیچ دخالتی در آزادسازی موصل دارند و اخبار ورود آمریکایی‌ها به این شهر را تکذیب کردند.

در همین راستا، مسوولان سیاسی عراق از اقدامات آمریکا در استفاده از شرایط سیاسی و امنیتی کنونی در عراق برای حضور نظامی مجدد در این کشور ابراز نگرانی و نسبت به تحرکات ترسناک و خطرناک آمریکا برای مستقر کردن مجدد نیروهای نظامی در شهرهای عراق هشدار دادند.

در حال حاضر سوالاتی در خصوص چگونگی استقرار نیروهای آمریکایی و هماهنگی آنها با دولت عراق مطرح شده است.

منابع آگاه اعلام کردند که شخصیت‌های سیاسی عالی‌رتبه سوالاتی را از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در خصوص تحرکات نگران کننده آمریکا و موضع دولت نسبت به این مساله پرسیده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی و غربی پیشتر اعلام کردند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی گزینه‌های جسورانه برای مقابله با داعش در الانبار از جمله اعزام نیروهای نظامی زمینی است. این تحرکات نیروهای آمریکایی همزمان با تحرکات دیگری است که سفارت آمریکا در بغداد با هماهنگی سفارت‌های منطقه و خارجی و طرف‌ها و شخصیت‌های سیاسی درباره تظاهرات مردمی عراق در پیش گرفته است.

منابع آگاه تاکید کردند: استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق شخصا نظارت بر برگزاری نشست‌ها در داخل سفارت آمریکا در بغداد و حمایت از طرف‌های سیاسی و رسانه‌ای و فعالان را در مقابل پایبندی آن‌ها به اقدامات و شعارهایی که باید طی تظاهرات ترویج داده شود، برعهده گرفته است.

انتهای پیام

کد N942828

وبگردی