آفتاب

برنز: رد توافق موجب تقویت ایران و تضعیف اعتبار آمریکا می‌شود

برنز: رد توافق موجب تقویت ایران و تضعیف اعتبار آمریکا می‌شود

معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این که رد توافق هسته‌ای، تنها باعث تقویت ایران در جامعه بین‌المللی و تضعیف اعتبار جهانی آمریکا می‌شود،‌ گفت:‌ موضوع رد یا تصویب توافق هسته‌ای ایران، موضوع جنگ یا صلح است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیکولاس برنز، معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون استاد دانشگاه هاروارد است، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز در مورد توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران گفت:‌ پس از بازگشت اعضای کنگره از تعطیلات تابستانی، رای‌گیری در مورد توافق هسته‌ای ایران،‌ مهم‌ترین رای‌گیری کنگره پس از موضوع آغاز جنگ در عراق در سال 2003 بود، در حالی که تقریبا همه جمهوری خواهان کنگره مخالف توافق هسته‌ای ایران هستند تا کنون تعداد قابل توجهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا با سراسیمگی حمایت خود از توافق را اعلام کرده‌اند. من با حضور در 4 کمیته کنگره از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ام.

برنز ادامه داد: به نظر نمی‌رسد حتی یک نماینده یا سناتور جمهوری‌خواه از توافق حمایت کند که ممکن است رد آن باعث آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه شود، بحث اصلی مربوط به حزب دموکرات است که تنها تعداد بسیار اندکی از این حزب با توافق مخالفت خواهند کرد و در مقابل وتوی اوباما خواهند ایستاد.

این استاد دانشگاه هاروارد آمریکا تصریح کرد: اوباما توانسته دموکرات‌ها را متقاعد کند که به جز این توافق هیچ راه‌حل دیگری برای محدود کردن یا توقف برنامه هسته‌ای ایران ظرف 10 تا 15 سال آینده وجود ندارد، مگر آن که بخواهیم جنگ دیگری را در خاورمیانه آغاز کنیم.

جمهوری‌خواهان که به دنبال همراه کردن تعداد زیادی از دموکرات‌ها برای مقابله با حق وتوی اوباما بوده‌اند،‌ نتوانسته‌اند حتی برخی از دموکرات‌ها را که خواستار از سرگیری مذاکره با ایران برای دست‌یابی به یک توافق بهتر بوده‌اند را برای مخالفت با توافق اوباما قانع کنند.

به گزارش ایسنا،‌ از حزب دموکرات تاکنون تنها چاک شامر و رابرت منندز با توافق هسته‌ای برجام مخالفت کرده‌اند.

معاون پیشین وزارت خارجه با تاکید بر این که رد توافق تنها باعث تقویت ایران در جامعه بین‌المللی و تضعیف اعتبار جهانی آمریکا می‌شود، گفت: حتی یک جمهوری‌خواه کنگره از توافق هسته‌ای ایران که موضوع جنگ یا صلح است، حمایت نکرده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به احتمال رد توافق در کنگره به دلیل در اختیار داشتن اکثریت کنگره از سوی حزب جمهوری‌خواه و قول باراک اوباما مبنی بر وتوی لایحه رد توافق هسته‌ای برجام، در آن صورت جمهوری‌خواهان برای لغو وتوی اوباما به همراهی دو سوم هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیاز خواهند داشت. باراک اوباما نیز برای جلوگیری از لغو وتوی خود به حمایت 34 سناتور دموکرات نیاز دارد که تاکنون 31 سناتور دموکرات حمایت خود از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N942461

وبگردی