آفتاب
مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان:

تاکنون هیچ اعتباری به تعاونی‌ها و بنگاه‌های خرد تعلق نگرفته است

تاکنون هیچ اعتباری به تعاونی‌ها و بنگاه‌های خرد تعلق نگرفته است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان گفت: امسال هیچ‌گونه اعتباری به تعاونی‌ها و بنگاه‌های خرد تعلق نگرفته است و فقط سال گذشته 730 میلیارد ریال اعتبار به کسب و کارهای خانگی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، احمد غریوی ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اهمیت تشکیل تعاونی‌ها و نقش آن‌ها در توسعه اقتصادی کشور و به ویژه استان زنجان، اظهار کرد: تعاون به عنوان یکی از بخش‌های مهم در جامعه است؛ چرا که توانسته در مواقع حساس نقش اقتصادی قابل توجهی را در سطح جامعه ایفا کند. در واقع طبق هدف‌گذاری پنج ساله برنامه پنجم توسعه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور باید 25 درصد باشد که تاکنون به دلیل مشکلات موجود در کشور و تحریم‌ها این امر محقق نشده و تنها به پنج درصد این سهم دست یافته است.

وی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای نسبت به تحقق سهم واقعی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی وجود دارد، به طوری که هفت راهبرد در این راستان تنظیم و ابلاغ شده است. در حال حاضر علی‌رغم اینکه دستگاه‌های اجرایی در توسعه اقتصادی تعاونی‌ها تعهدات و وظایفی دارند متاسفانه دستگاه‌ها توجه چندانی نسبت به این مقوله نداشتند، به همین منظور کمیته تعاون پیش‌بینی شد که در ذیل کارگروه استانداری کار خود را آغاز کند تا از این طریق هم‌افزایی و همکاری بین دستگاه‌ها بیشتر شود.

غریوی با اشاره به هفته تعاون تصریح کرد: هفته تعاون بهترین زمان برای معرفی و شناساندن ارزش و قابلیت‌های تعاونی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی است، زیرا برای تحقق سهم 25 درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد ملی نیاز به همکاری و همراهی مردم و مسئولان وجود دارد، لذا رویکرد ما در این زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه تعاون بوده است، زیرا اگر ما بتوانیم فرهنگ تعاون را در جامعه نهادینه کنیم، به اهداف خود در این خصوص دست پیدا خواهیم کرد.

این مسئول در ادامه گفت: تعاون در استان از جایگاه خوبی برخوردار است، به طوری که سال گذشته اتاق تعاون استان در بین 31 اتاق در جایگاه برتر قرار داشت. البته با این اوصاف ما منکر وجود مشکلات در تعاونی‌ها نمی‌شویم که این مشکلات ناشی از عدم رعایت قوانین توسط مدیران برخی از تعاونی‌ها است که از سال گذشته نظارت جدی‌تری نسبت به این مقوله داریم.

غریوی افزود: در حال حاضر 3950 تعاونی در استان ثبت شده که از این تعداد 2700 تعاونی فعال و مابقی تعاونی‌ها که گردش مالی نداشته، غیرفعال محسوب می‌شود که 248 تعاونی غیرفعال منحل و یا ادغام شده است. همچنین 500 تعاونی برای بانوان به ثبت رسیده که 400 واحد در حوزه صنایع‌دستی، خدمات، صنعتی و کشاورزی فعال است.

وی خاطرنشان کرد: طی امسال 30 تعاونی به مجموع تعاونی‌ها اضافه شده است. در ضمن 80 درصد از مردم استان عضو تعاونی‌های موجود در استان هستند، این در حالی است که تعاونی‌ها در یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، به همین جهت دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تعاونی‌ها را حمایت کنند.

انتهای پیام

کد N942398

وبگردی