آفتاب

رئیس جمهور چین: عمرالبشیر دوست قدیمی ماست

رئیس جمهور چین: عمرالبشیر دوست قدیمی ماست

رئیس جمهوری چین با استقبال از سفر عمر البشیر به این کشور به منظور شرکت در رژه نظامی ویژه هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، وی را "دوست قدیمی" کشورش خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، همچنین وزارت امور خارجه چین نیز از دعوت از عمرالبشیر که متهم به جنایت جنگی است به این مراسم دفاع کرد.

در سال‌های 2009 و 2010 دیوان کیفری بین المللی در لاهه برای عمر البشیر به اتهام جنایت جنگی حکم دستگیری صادر کرد. کشورهای عضو دادگاه بین المللی لاهه مجبور به عمل به احکام بازداشت صادر شده از سوی این دادگاه هستند اما چین از اعضای این دادگاه نیست.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در نشستی در تالار بزرگ خلق این کشور در پکن روابط میان کشورش و سودان را تحسین کرد.

رئیس جمهور چین خطاب به عمر البشیر، همتای سودانی‌اش گفت: شما دوست قدیمی مردم چین هستید. چین و سودان مثل دو برادر هستند که در عین حال دو دوست و شریک خوب برای یکدیگر هستند. آمدن عمر البشیر به چین نشان‌دهنده قدرتمند بودن شراکت ما است.

همچنین عمرالبشیر نیز گفت، از دعوت شدن برای شرکت در این رژه نظامی که قرار است روز پنج شنبه با شرکت 12 هزار سرباز در مرکز پکن برگزار شود بسیار خوشحال است.

از سوی دیگر هولا چونایینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به دعوت شدن عمر البشیر به چین اظهار کرد: مردم آفریقا از جمله سودان مشارکت مهمی در جنگ ضد فاشیستی جهانی ایفا کردند. دعوت چین از عمرالبشیر برای حضور در مراسم یادبود پایان جنگ جهانی دوم معقولانه و منصفانه است و هنگام حضور عمرالبشیر در چین رفتاری را که شایسته او است با او خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N942397

وبگردی