آفتاب

آمریکا یا روسیه؛چه کسی برنده منازعه در قطب شمال است؟

آمریکا یا روسیه؛چه کسی برنده منازعه در قطب شمال است؟

سلطه طلبی دو قدرت بزرگ جهانی، آمریکا و روسیه که دامنه آن به قطب شمال و سرزمین های بکر این قاره رسیده این سوال را پدید آورده است که برنده این منازعه چه کسی خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین یک تحلیلگر روس معتقد است واشنگتن از توان نظامی روسیه در مناطق قطب شمال هراس دارد.

آلکسی زابرودین در مقاله ای در روزنامه نزاویسیمایا گازتا با اشاره به  سفر باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به آلاسکا برای شرکت در همایش بین المللی  تغییرات آب و هوا این سفر را به مبارزه بر سر مناطق مدار قطب شمال مرتبط کرده و می نویسد:   بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌های گروهی آمریکا معتقدند که ایالات متحده رقابت بر سر این مناطق را به حریفان خود و از جمله روسیه می بازد.

این نویسنده روز به مقاله منتشر شده در  روزنامه نیویورک تایمز اشاره می کند که خاطرنشان می کند دولت آمریکا به تغییرات در شرایط زیست محیطی، اقتصادی و ژئوپلتیکی این منطقه توجه نمی کند و برای تأمین حضور قابل توجه خود در منطقه امکانات ندارد.

زابرودین در ادامه می نویسد: درعین حال روسیه 10 پایگاه امدادی می سازد که تمام ساحل اقیانوس شمالی را زیر نظر دارند. روسیه پایگاه های سابق شوروی را احیا کرده و حضور نظامی خود را در منطقه افزایش می دهد و بر اساس کنوانسیون حقوق دریایی از سازمان ملل تقاضای شناسایی رسمی گسترش فلات قاره شمالی خود را کرده است.

ولادیمیر کوتلار دکتر حقوق و داور سازمان ملل در زمینه حقوق دریایی، آمریکایی ها را به تحریف واقعیت متهم کرده و توضیح می دهد که روسیه در سال های 1990 مناطق شمالی را همراه با مقادیر زیادی از وسایل فنی و جنگی و مراکز نظارتی ترک کرده بود در حالی که پایگاه های نیروی دریایی آمریکا در منطقه به فعالیت خود ادامه داده بودند.

وقتی روسیه تازه به احیای مواضع از دست رفته پرداخت، در آمریکا سر و صدای غیر منطقی بلند شده است. کوتلار یادآور شد که ایالات متحده کنوانسیون بین المللی حقوق دریایی را امضا نکرده است و لذا کشورهای دیگر می توانند به نقطه نظر واشنگتن در این مورد توجه نکنند. این رفتار می تواند تنها در صورتی به واشنگتن سود بدهد که آمریکا بخواهد با اتکا بر نیروی دریایی خود به انجام عملیات اکتشافی در فلات قاره دیگران دست بزند که این امر با مخالفت متحدان آمریکا روبرو خواهد شد که در اقیانوس شمالی فلات قاره دارند.

یکاترینا لابتسکایا پژوهشگر ارشد بخش مسایل سیاست بین المللی انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل می گوید که آمریکا در سال 2015 به ریاست دوره ای در شورای شمالی (آرکتیک) رسیده است. به عقیده وی، نامزدهای مقام ریاست جمهوری آمریکا نیز حتماً به موضوع رقابت روسیه و آمریکا در منطقه خواهند پرداخت.

49261

کد N942371

وبگردی