آفتاب
اسپوتنیک به نقل از دو اندیشکده آمریکایی:

هند وارد مسابقه تسلیحات هسته‌ای با پاکستان نخواهد شد

هند وارد مسابقه تسلیحات هسته‌ای با پاکستان نخواهد شد

کارشناسان دو اندیشکده آمریکایی در گزارشی اظهار کرده‌اند که احتمال ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای گسترده میان پاکستان و هند بسیار ناچیز است حتی اگر پاکستان تصمیم به توسعه چشمگیر زرادخانه هسته‌ای خود در دهه آینده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هفته گذشته موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی و مرکز استیمسون دو اندیشکده آمریکایی گزارشی را با موضوع یک پاکستان هسته‌ای منتشر کردند که در آن پیش‌بینی شده است در صورتی که پاکستان به توسعه زرادخانه هسته‌ای خود ادامه دهد، طی 10 سال آینده به سومین کشور دارای زرادخانه عظیم هسته‌ای پس از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد.

در حالی که پاکستان هم اکنون دارای ششمین زرادخانه هسته‌ای گسترده جهان است، یک مقام دولتی پاکستان در مصاحبه با رسانه‌ها در مورد گزارش اخیر دو اندیشکده آمریکایی اظهار کرد که در این گزارش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان بزرگ‌نمایی شده و پاکستان یک کشور هسته‌ای مسؤول است.

بنابر اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) پاکستان هم اکنون دارای 120 کلاهک هسته‌ای است. در حالی که هند رقیب این کشور 110 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

توبی دالتون از کارشناسان کارنگی برای صلح بین‌المللی و از نویسندگان گزارش «پاکستان هسته‌ای» در اسپوتنیک گفت: ماهیت سیاست نظامی هند حرکت به سمت حداقل بازدارندگی است.

به گفته او،‌ این ماهیت ناشی از افکار نخبه‌ها و افراد سیاسی هند است که حرکت این کشور به سمت گسترش زرادخانه هسته‌ای خود را تعدیل می‌کند.

هم‌چنین مایکل کریپون، از پایه‌گذاران اندیشکده مرکز استیمسون در این باره گفت:‌ این که هند اقدامات پاکستان را با توسعه زرادخانه هسته‌ای خود پاسخ می‌دهد یا خیر یک سوال نامشخص است. اما باید توجه داشت که دهلی نو مثل پاکستان به سلاح هسته‌ای نگاه نمی‌کند.

او ادامه داد: هم اکنون حتی سرعت گسترش زرادخانه هسته‌ای چین نیز از پاکستان آهسته‌تر است.

بنابر اعلام FAS چین هم‌اکنون در زرادخانه خود 250 کلاهک هسته‌ای دارد.

کریپون تاکید کرد: اگر چه با توجه به اساس اقتصادی هند که بسیارگسترده‌تر از پاکستان است و هم‌چنین تاسیسات هسته‌ای عظیم‌تر و پیشرفته‌تر هند نسبت به پاکستان، می‌توان گفت که هند در صورتی که تصمیم به گسترش زرادخانه هسته‌ای بگیرد، به سرعت می‌تواند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N942264

وبگردی