آفتاب
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خبر داد

عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار در ایلام

عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار در ایلام

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام با بیان این‌که فرهنگ کار گروهی در ایلام ضعیف است، گفت: تعادلی بین عرضه و تقاضای نیروی کار در استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، «علیرضا زرگوش» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات حوزه‌ی فعالیت با بیان این‌که در 3 بخش صیانت از نیروی کار در قالب بررسی مسایل و مشکلات و حل شکایات کارگر و کارفرما، ایجاد اشتغال و تشکیل تعاونی‌ها تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: 88 هزار نیروی مشمول قانون کار در سطح استان وجود دارند که 256 هزار نفر جمعیت را در بر می‌گیرد و در مجموع 90 درصد جمعیت کاری استان مخاطب ما هستند.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های کار و تأمین اجتماعی

زرگوش خاطرنشان کرد: در همه‌ی شهرستان‌های تابعه استان هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر ایجاد کرده‌ایم که در سنوات گذشته زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت‌های بدوی 38 روز و در هیئت‌های تجدیدنظر 54 روز بوده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال گذشته علی‌رغم 3 برابر شدن حجم پرونده‌ها، زمان رسیدگی به پرونده‌ها و دعوای حوزه کار در هیئت‌های بدوی به 10 روز و در هیئت‌های تجدیدنظر به 16.7 روز کاهش یافته است.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با اشاره به این‌که تشکل‌های مردم‌نهاد بازوان توانمند دستگاه‌های حاکمیتی هستند، گفت: انجمن، شوراها و کانون‌های کاری در سطح استان تشکیل شده و با ایجاد اشتغال از دو طریق دولتی و خصوصی و توجه به اصل 44 قانون اساسی و کوچک شدن بخش‌های دولتی و گسترش بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال باید از ایده‌های کارآفرینان و تسهیلات بانک‌ها برای ایجاد تولید و اشتغال استفاده کرد.

زرگوش گفت: در بحث ایجاد اشتغال همه‌ی دستگاه‌ها دخیل هستند و تعادلی بین عرضه و تقاضای نیروی کار در استان وجود ندارد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام با اشاره به توزیع 3 مرحله سبد کالا در سال گذشته و یک مرحله در سال‌جاری برای 60 هزار نفر در سطح استان خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی کارگروهی و تعاون متأسفانه باید گفت که فرهنگ کارگروهی در استان ایلام بسیار ضعیف است.

تشکیل 71 تعاونی در نیمه دوم سال گذشته

وی ادامه داد: 251 تعاونی در سطح استان تشکیل شده که از این تعداد 71 تعاونی در نیمه‌ی دوم سال گذشته و نیمه‌ی نخست امسال تشکیل شده است که با استفاده از 80 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای 500 نفر شغل ایجاد شده است.

زرگوش رونق تولید را زمینه‌ساز ایجاد اشتغال دانست و گفت: سال گذشته در بین تعاونی‌های مصرف، تعاونی مصرف فرهنگیان استان رتبه‌ی برتر کشوری را از آن خود کرد.

واگذاری 8000 واحد مسکونی در سطح استان

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام با بیان این‌که 39 تعاونی و اتحادیه برای ایجاد و واگذاری 8000 واحد مسکونی در سطح استان تشکیل شد، افزود: به‌علت عدم همکاری اعضا و مشکلات تعاونی‌ها 50 درصد از این واحدها واگذار شده و بقیه نیز در شرف واگذاری است که امیدواریم تا پایان سال به 90 درصد واگذاری برسد.

وی با اشاره به تشکیل 1690 دادخواست در سال گذشته اظهار کرد: 2700 درخواست در سال گذشته در هیئت‌های بدوی ما وصول شده که در سال‌جاری نیز 530 پرونده تشکیل شده است.

کارگاه‌های ساختمانی، کانون‌های آسیب به نیروی کار

زرگوش بیشترین آسیب و خسارت به نیروهای کار را در بخش کارگاه‌های ساختمانی دانست و تصریح کرد: 98 درصد آسیب‌های نیروی کار ما در این بخش اتفاق می‌افتد که اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی استان برای آموزش نیروهای کار منعقد کرده‌ایم که هم کارگر و هم کارفرما موارد ایمنی محیط کار را رعایت کنند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ایلام تصریح کرد: پارسال، از 71 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی با نرخ بهره 7 درصد، 50 درصد اعتبارات بخش تعاون استان را جذب کردیم.

انتهای پیام

کد N942101

وبگردی