آفتاب

بازدید آیت‌الله نوری‌همدانی از مراکز زیارتی و دینی جمهوری آذربایجان

بازدید آیت‌الله نوری‌همدانی از مراکز زیارتی و دینی جمهوری آذربایجان

آیت‌الله نوری‌همدانی در نخستین روز از سفر خود به جمهوری آذربایجان از مراکز زیارتی و دینی شهر باکو دیدن کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مرجع تقلید که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به میزبانی نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان و اداره مسلمانان قفقاز و با همکاری رایزنی ایران به باکو سفر کرده است، در نخستین روز حضور خود در باکو عصر روز دوشنبه مرقد حکیمه خاتون (س) دخت گرامی امام موسی کاظم (ع) را زیارت و با نثار فاتحه به روح مطهر آن بانوی بزرگوار ادای احترام کرد.

وی با اقامه نماز تحیت در این بارگاه نورانی برای عزت اسلام و مسلین دعا کرده و رفع گرفتاری‌های جهان اسلام را خواستار شد و در پایان این برنامه یک جلد کلام‌الله مجید نفیس، به تولیت این امامزاده اهدا کرد.

شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت احداث بنای جدید زیارتگاه حکیمه خاتون ارایه و اعلام کرد: کمونیست‌ها در زمان استیلای خود، تمامی مساجد و زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان از جمله این مرقد مطهر را با خاک یکسان کرده بودند که بعد از استقلال آذربایجان از شوروی سابق، این بنای جدید احداث و در اختیار عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار گرفت.

حضرت حکیمه خاتون (س) هنگامی که حکومت ستم‌گر عباسی عرصه را برای امامزادگان و منسوبین به آنها تنگ کرده بود، تصمیم به هجرت گرفت و از طریق بندر انزلی و با کشتی به باکو هجرت کرد. پس از رحلت وی، شاهان صفوی متولیانی برای حرم منصوب و احکامی برای آنها صادر کردند. در نهم سپتامبر 1934 به دستور استالین، حرم با دینامیت منفجر و از بین برده شد. حکومت کمونیسم برای این که اثری از حرم مطهر باقی نماند، جاده‌ای آسفالته را بر روی حرم ساخت و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب شد. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال 1994 حیدر علی‌اف، رئیس جمهور وقت آذربایجان، دستور بازسازی حرم «بی بی هیبت» را صادر کرد.

بر اساس این گزارش آیت‌الله‌ نوری‌همدانی همچنین عصر روز دوشنبه با حضور در مرقد شهدای باکو، به مقام شهیدان این کشور مسلمان ادای احترام کرد و با نثار فاتحه‌ای یاد و خاطره شهدای این کشور اسلامی را گرامی داشت.

آیت‌الله‌ نوری‌همدانی و هیأت همراه سپس از مسجد تازه تأسیس «حیدر» در باکو نیز دیدن کرد.

وی پس از اقامه نماز تحیت در باب اهمیت ساخت مسجد در اسلام مباحثی بیان و از بانیان احداث این مسجد باشکوه تشکر کرد.

حاج صابر حسنلی، متولی مسجد «حیدر» در این بازدید گزارشی از ویژگی‌های این مسجد بزرگ و مراحل ساخت آن ارایه داد.

مسجد «حیدر» بزرگ‌ترین مسجد منطقه قفقاز است که با معماری اسلامی و در فضایی به وسعت 20 هکتار و در مدت دو سال احداث شده که ظرفیت پذیرش بیش از 5 هزار نمارگزار را دارد.

دیدار با روحانیون آذربایجان و ایرانیان مقیم باکو و بازدید از شهرهای تاریخی شاماخی و گنجه، از برنامه‌های آینده آیت‌الله نوری‌همدانی در این سفر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، سفر آیت‌الله‌ نوری همدانی به باکو به منظور تعمیق و توسعه روابط بین مسلمانان و در چارچوب دیپلماسی دینی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه ریزی شده است. ایشان پیش از این در همین چارچوب به کشورهای تانزانیا، کنیا و روسیه نیز سفر کرده بود.

انتهای پیام

کد N942078

وبگردی