آفتاب
یک داروساز:

عوارض جانبی شامل انواع داروها می‌شود

عوارض جانبی شامل انواع داروها می‌شود

داروساز شاغل در مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، دارو را از ارکان اصلی درمان بیمار دانست و گفت: حدود 75 درصد درمان‌ها از طریق دارو انجام می‌شود.

«مریم نورخیز محجوب»، داروساز مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، اظهار کرد: باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه‌ی دارو می‌تواند سلامت افراد را به مخاطره انداخته که عوارض آن در برخی موارد غیرقابل جبران است.

وی با بیان این‌که بر خلاف تصورعموم که اثرات جانبی دارو را فقط مختص مصرف خودسرانه دارو می‌دانند، ولی باید دانست که اثرات جانبی ناخواسته، توسط انواع داروها ایجاد می‌شود.

محجوب با اشاره به این‌که این موضوع شامل داروهایی بدون تجویز پزشک است، تصریح کرد: داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و داروهای طب مکمل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این داروساز ادامه داد: اگر فردی دچار عوارض جانبی دارو شد باید فوراً همه‌ی آنچه که فکر می‌کند، جزو عوارض جانبی ایجاد شده است را یادداشت کند.

وی با اشاره به این‌که در بروز مشکل باید خیلی زود به پزشک مراجعه شود، خاطرنشان کرد: باید همه‌ی داروها به‌طور دقیق و مطابق نسخه دارویی مصرف شود، چون عوارض جانبی، می‌تواند به‌علت استفاده ناصحیح دارو به وجود آید.

محجوب با تأکید بر این‌که داروی تجویز شده، نباید برای تشخیص دیگری مصرف شود، یادآور شد: بیشتر داروهای تجویز شده بروشوری به زبان ساده، شامل نحوه مصرف، عوارض جانبی و موارد احتیاط دارد که برای مصرف‌کننده آن می‌تواند مفید باشد که توصیه به مطالعه دقیق آن می‌شود.

وی پرهیز از درمان خودسرانه بیماری، توسط داروهای بدون نسخه را یادآور شد و افزود: در خصوص همه‌ی داروهایی که هم‌زمان مصرف می‌شود هم‌چنین داروهای مکمل باید با پزشک مشورت کرد.

انتهای پیام

کد N941895

وبگردی