آفتاب

ادعای مونیز درباره توانایی آمریکا برای نظارت بر پایبندی ایران

ادعای مونیز درباره توانایی آمریکا برای نظارت بر پایبندی ایران

وزیر انرژی آمریکا مدعی شد که دانش کارشناسان فنی آمریکا به روند راستی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام، کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا دوشنبه شب در یک سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه کلرادو گفت که آمریکا کارشناسان فنی زیادی در اختیار دارد که به روند راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش طبق این توافق بین‌المللی (برجام) کمک خواهند کرد.

او در ادامه سخنرانی‌اش مدعی شد: توافق هسته‌ای که از مذاکرات آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی با ایران به دست آمده به میزان زیادی به دانش وزارت انرژی متکی است. دانش هسته‌ای ما چه از نظر وسعت و چه از نظر میزان تخصص مشابه ندارد.

مونیز هم‌چنین گفت که همین امر موجب اعتماد به صحت ابعاد توافق هسته‌ای با ایران می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، کنگره آمریکا اکنون قرار است درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی که در ماه ژوییه میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد رأی‌گیری کند. تاکنون 31 سناتور دموکرات حمایت خود را از این توافق اعلام کرده‌اند. آن‌ها برای این که بتوانند تصویب قطعنامه مخالفت‌آمیز کنگره علیه توافق هسته‌ای را متوقف کنند به 41 رأی موافق نیاز دارند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هشدار داده است که اگر توافق در کنگره رد شود آن را وتو خواهد کرد که در این صورت قانون‌گذاران برای لغو وتوی رییس‌جمهور به دو سوم آراء نیاز خواهند داشت. از طرفی دیگر دموکرات‌ها برای حفظ حق وتوی اوباما تنها به 34 رأی نیاز دارند.

انتهای پیام

کد N941836

وبگردی