آفتاب

نامگذاری دوباره مرتفع‌ترین قله امریکای شمالی توسط اوباما

نامگذاری دوباره مرتفع‌ترین قله امریکای شمالی توسط اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، به تازگی اعلام کرد نام مرتفع‌ترین قله امریکای شمالی از «کوه مک‌کینلی» به «دنالی» تغییر کرده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، برای مردمان منطقه آتاباسکان (Athabascan) در آلاسکا، این کوه هزاران سال نام دنالی را یدک می‌کشیده که به معنای "بزرگ" است.

این قله در سال 1896 به افتخار ویلیام مک‌کینلی و هنگام نامزدی ریاست‌جمهوری وی به عنوان یک جمهوری‌خواه، کوه مک‌کینلی خوانده شد. مک‌کینلی اهل اوهایو و نه آلاسکا بود و تا آن زمان حتی از منطقه آلاسکا دیدن نکرده بود.

دهه‌هاست که مردم آلاسکا در تلاش برای بازگرداندن نام اصلی دنالی به این قله هستند.

در حالی که تعدادی از سیاستمداران در اوهایو از این بازگرداندن نام ناخشنود نیستند، مردم آلاسکا از این تغییر راضی‌اند. نامگذاری دوباره این قله درست پیش از سفر اوباما به آلاسکا انجام شده و وی در آنجا درباره تغییرات آب‌و‌هوایی سخن خواهد گفت.

اوباما طی چند ماه گذشته همواره در سخنرانی‌هایش و رسانه‌های اجتماعی درباره این موضوع صحبت کرده است.

علاوه بر نامگذاری دوباره دنالی، قله موردبحث دارای ارتفاع جدیدی نیز خواهد شد؛ در حالی که ارتفاع پذیرفته‌شده برای این کوه مبتنی بر آخرین اندازه‌گیری در سال 1953، حدود 6194 متر اعلام شد، سازمان تحقیقات جغرافیایی آمریکا چندی پیش تیمی را به این کوه فرستاد تا ارتفاع آن را دوباره اندازه‌ بگیرند.

ارتفاع جدید به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

کد N941813

وبگردی