آفتاب

حمایت چند نماینده دموکرات از توافق هسته‌ای

حمایت چند نماینده دموکرات از توافق هسته‌ای

تنی چند از دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان روز دوشنبه حمایت خود را از اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و توافق‌نامه هسته‌ای ایران اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از وال استریت ژورنال، ولازکوئیز، کلاوک و گرگوری میکز سه تن از نمایندگان دموکرات از نیویورک، روز دوشنبه از توافق‌نامه هسته‌ای که در ماه ژولای محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌الملل اعمال کرد، حمایت کردند.

قانون‌گذاران دموکرات‌ بر سر توافق‌نامه هسته‌ای ایران در نیویورک و نیوجرسی دچار اختلاف شده‌اند. در این دو ایالت بسیاری از یهودیان آمریکایی نگران هستند که توافق‌نامه می‌تواند اسراییل را به خطر بیاندازد.

ولازکوئیز در سخنان روز دوشنبه‌اش بدون توجه به ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایران همراه با بمب هسته‌ای برای اسراییل تهدید به شمار می‌آید و تمام منطقه را بی‌ثبات می‌کند و مستقیما منافع امنیتی ایالات متحده را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: این توافق‌نامه بهترین گزینه ما برای جلوگیری کردن از کسب مواد مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای از سوی ایران است.

سناتور چاک شومر از نیویورک و الیوت انگلی نماینده نیویورک و دموکرات برجسته در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان از جمله دموکرات‌های برجسته‌ای هستند که با کاخ سفید بر سر توافق نامه هسته‌ای دچار اختلاف شده‌اند.

با این وجود در هفته گذشته قانون‌گذاران به طور گسترده‌ای از کابینه اوباما حمایت کرده‌اند، گرچه هنوز برخی از آنان در آستانه رای‌گیری کنگره در خصوص توافق‌نامه هسته‌ای هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

هم‌چنین نمایندگان جوکندی و پاندیک مورفی از فلوریدا نیز از توافق نامه هسته‌ای در روز دوشنبه استقبال کردند.

سنای تحت کنترل جمهوری خواهان در ماه سپتامبر قرار است بر قطعنامه رد توافق‌نامه رای دهد. انتظار می‌رود که این لایحه در مجلس نمایندگان به تایید برسد اما در سنا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. جایی که دموکرات‌ها امیدوارند تا روند رای‌گیری را دچار مشکل کنند.

حتی اگر قطعنامه در هر دو مجلس تصویب شود اوباما آن را وتو خواهد کرد.

البته اوباما در کسب آرای لازم جهت حفظ حق وتوی خود مطمئن است چون تاکنون 31 سناتور دموکرات حمایت خود را از توافق نامه هسته‌ای اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود تا حمایت سه نفر دیگر را نیز به خود جلب کند تا بتواند از رای دو سوم اکثریت برای ملغی کردن حق وتو جلوگیری کند.

انتظار می‌رود دیگر سناتورهای مردد نیز رای خود را به‌زودی اعلام کنند. در همین زمینه سناتور کریس کونز نظر خود را درباره‌ی توافق نامه هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه در موسسه مطالعات جهانی دانشگاه دلاوار اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N941804

وبگردی