آفتاب
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی معلمان فیزیک ایران:

گرایش 12 درصدی دانش آموزان به رشته ریاضی، زیرساخت‌های آینده مهندسی را دچار بحران می‌کند

گرایش 12 درصدی دانش آموزان به رشته ریاضی، زیرساخت‌های آینده مهندسی را دچار بحران می‌کند

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان فیزیک کشور گفت: وقتی ۶۰ درصد از دانش آموزان گرایش به رشته تجربی و تنها ۱۲ درصد رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند زیرساخت‌های آینده مهندسی ما دچار بحران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، محمدحسن بیاتانی در شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران از مهاجرت برخی فارغ التحصیلان رشته فیزیک به‌دلیل گرفتاری مالی خبر داد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کتب و روش‌های آموزش تغییر یافته و به تحقیقات اهمیت داده می‌شود که نتیجه عینی آن پیشرفت در نانو و انرژی هسته‌ای است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان فیزیک کشور با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به علم به خصوص فیزیک می‌شود، یادآور شد: یکی از اقداماتی که سال جاری برای اولین بار انجام شد به دبیران فیزیک شرکت کننده درکنفرانس ماموریت با بار مالی داده شد.

بیاتانی با بیان اینکه ‌شان معلم اگر حفظ شود نتیجه عالی خواهد داشت، تصریح کرد: وقتی ۶۰ درصد از دانش آموزان به سمت رشته تجربی و ۱۲ درصد به رشته ریاضی می‌روند زیرساخت‌های آینده مهندسی ما دچار بحران خواهد شد.

وی منشا اقتصادی و جایگاه مشاغلی مانند پزشکی را از دلایل گرایش به رشته تجربی دانست و افزود: در حدود ۲۰ سال پیش ۷۰ درصد دانش آموزان ریاضی رشته فیزیک را انتخاب کرده و در این رشته جذب می‌شدند اما امروز اکثر تحصیلکرده‌های رشته فیزیک بیکار می‌مانند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان فیزیک کشور با بیان اینکه به غیراز آموزش فیزیک و فیزیک هسته‌ای به دلیل نبود شغل علاقه‌ای برای تحصیل در سایر شاخه‌های فیزیک وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دولت باید این معضل را مدیریت کند چرا که از مالیات اقشار ضعیف کشور برای تحصیل این افراد هزینه می‌شود اما به محض اینکه می‌خواهند به ثمر بنشینند به علت مشکل به کارگیری، اغلب جذب سایر کشور‌ها می‌شوند.

بیاتانی با اشاره به اینکه باید از فرار مغز‌ها به خارج از کشور جلوگیری شود، گفت: با توجه به فارغ التحصیلی سالانه بین 1200 تا 1500 در رشته فیزیک ضرورت دارد تا مقدمات لازم برای به کارگیری این فارغ التحصیلان در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: اگر این فارغ التحصیلان در کشور به کارگرفته شوند می‌توانند پتانسیل خوبی برای رشد و شکوفایی کشور باشند.

انتهای پیام

کد N941790

وبگردی