آفتاب

دولت اردن قانون جدید انتخابات را تصویب کرد

دولت اردن قانون جدید انتخابات را تصویب کرد

نخست وزیر اردن اعلام کرد که دولت لایحه مربوط به اصلاح قانون انتخابات این کشور را تصویب کرد و براساس آن قانون بحث برانگیز "تک رایی" لغو می‌شود و تعداد کرسی‌های پارلمان از 150 به 130 کرسی کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بوابة الفجر، عبدالله نسور، نخست‌وزیر اردن با ارائه طرح قانون جدید انتخابات گفت: این طرح به منزله گامی مثبت و رو به جلو برای کشور است.

نسور تصریح کرد که کابینه لایحه قانون انتخابات برای پارلمان 2015 را تصویب کرد که به موجب آن سیستم تک رایی حذف و لیست تقریبا باز که در سال 1989 اجرایی می‌شد، روی کار خواهد آمد.

نسور با انتقاد گسترده از حکومت سابق این کشور تاکید کرد: حکومت قبلی به اصول طایفه‌ای به عنوان حامی اصلی عبدالله دوم، پادشاه کشور گرایش داشت.

در یکی از بندهای اصلی این طرح جدید نیز آمده است که رای‌دهندگان می‌توانند چند کاندیدا از یک حزب مشخص در منطقه خود را انتخاب کنند که این بند رای‌گیری‌های قبیله‌ای را تضعیف می‌کند.

سه منطقه شهری بزرگ نیز نمایندگان بیشتری دارند و این در حالی است که تعداد نمایندگان پارلمان اردن از 150 عضو به 130 عضو کاهش خواهد یافت.

نسور با ارائه این تغییرات ابراز امیدواری کرد که اردنی‌ها از آن راضی باشند.

با وجود اینکه تاریخ دقیق انتخابات اردن مشخص نشده و شورای اعیان اردن روند اصلاحات پارلمان را به صورت جدی کند ساخته اما قرار است این انتخابات در ژانویه 2017 برگزار شود.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز وعده گسترش دموکراسی را داده اما منتقدان وی بر این باورند که تدابیر اتخاذ شده از سوی او کافی نیست.

انتهای پیام

کد N941646

وبگردی