آفتاب

واکنش آمریکا به سفر عمر البشیر به چین

واکنش آمریکا به سفر عمر البشیر به چین

ایسنا نوشت: آمریکا نسبت به برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری سودان به چین علی‌رغم کیفر خواست دادگاه کیفری بین‌المللی علیه جنایات جنگی او در دارفور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه سودان اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور برای دیدار با شی جینپینگ، همتای چینی خود و شرکت در مراسم هفتادمین سالروز شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم که سوم سپتامبر (12 شهریور) سال جاری میلادی برگزار می‌شود، به پکن سفر خواهد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن همچنان معتقد است عمر البشیر تا زمانی که به پای میز عدالت نرفته، نباید به کشوری سفر کند. همان‌طور که اطلاع دارید عمر البشیر از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به ارتکاب جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی متهم شده است، حکم بازداشت او همچنان پابرجاست و ما با قاطعیت از تلاش‌های دادگاه کیفری بین‌المللی برای محاکمه مسوولان این اقدامات وحشیانه حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ما با هرگونه دعوت‌نامه، تسهیل راه یا حمایت از سفر افرادی که دادگاه کیفری بین‌المللی علیه آنها حکم بازداشت صادر کرده، مخالفیم.

دادگاه کیفری بین‌المللی علیه عمر البشیر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سال 2009 و اتهامات جاسوسی در سال 2010 میلادی که همگی مربوط به درگیری‌ها در منطقه دارفور سودان است کیفرخواستی را صادر کرد.

وی از آن زمان به بعد مرتباً به کشورهای همسایه سودان سفر کرده اما به ندرت به سفرهای دوری که ممکن است منجر به بازداشت احتمالی وی شود، رفته است.

سفر قبلی عمر البشیر به چین که با هدف جلب حمایت از دولتش و نفت سودان صورت گرفت به سال 2011 میلادی برمی‌گردد.

چین و آمریکا جزء اعضای دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند اما هر دو از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شوند که پرونده دارفور را به این دادگاه ارجاع دادند.

براساس آمارهای سازمان ملل، طی درگیری‌هایی که سال 2003 میلادی در دارفور میان شورشیان بومی با دولت خارطوم رخ داد 300 هزار تن کشته و 2.5 میلیون تن آواره شدند و نیروهای عمر البشیر به قساوت شدید علیه غیرنظامیان متهم شده‌اند.

52261

کد N941633

وبگردی