آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا:

اختلاف بین دولت و مجلس درباره برجام حل می‌شود

اختلاف بین دولت و مجلس درباره برجام حل می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که قرار نیست بعد از بررسی‌های کمیسیون ویژه برجام ، اتفاق دیگری رخ دهد گفت: نباید کشور را به خاطر وجود اختلافاتی در ارائه و یا عدم ارائه لایحه برجام به مجلس تعطیل کرد. البته احتمالا این موضوع با ورود افرادی حل می‌شود و کار در کشمکش دوقوه معطل نمی‌ماند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در واکنش به صحبت‌های رییس جمهور مبنی بر این که بردن برجام به مجلس ضمن ایجاد الزامی برای دولت، به نفع طرف مقابل است، گفت: این همان دیدگاه برخی کارشناسان است که نباید برجام به مجلس رود. البته رییس جمهور پیش از این به موضوع داوطلبانه بودن اجرای برجام و امضا نشدن آن اشاره‌ای داشتند و این که برجام همچون سایر تعهدات بین‌المللی است که برای اجرایش موافقنامه‌ای منعقد می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود نمایندگان معتقد به لزوم ارائه لایحه برجام به مجلس اعتقاد دارند که برجام تعهداتی را برای کشور ایجاد می‌کند و به همین دلیل مجلس باید درباره این تعهدات تصمیم‌گیری کند. بر این اساس صرف‌نظر از عناوین مربوط به برجام، مجلس می‌تواند با استناد به این نکته، برجام را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: اعتقاد بنده بر این است که این موضوع را نباید زیاد پیچیده کنیم، اگر این توافقنامه با هر عنوان دیگری برای کشور مفید است، باید اجرایی شود و اگر مفید نیست رد شود؛ پاس‌کاری این موضوع بین دولت و مجلس صورت خوشی ندارد.

وی همچنین گفت که اگر از این توافقنامه، استنباط معاهده بین‌المللی شود حتما باید به تصویب مجلس برسد کما اینکه چنین روالی در مورد خیلی از معاهده‌های بین‌المللی اجرایی شده است.

شفیعی درباره اختلاف نظر درباره ارائه و یا عدم ارائه لایحه برجام به مجلس گفت: باید هماهنگی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد یعنی نباید کشور را به خاطر وجود این اختلافات تعطیل کنیم البته احتمالا افرادی با ورود و اظهار نظر مساله را حل می‌کنند و این طور نیست که کار در کشمکش دوقوه معطل بماند.

وی ادامه داد: این موضوع راهکار حقوقی یا سیاسی و یا حاکمیتی دارد که اگر استفاده به ترتیب از هر کدام از این راه‌کارها جوابگو نباشد، راهکار دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شفیعی ابهام در نحوه بررسی برجام را مربوط به ماهیت، تعریف و شکل آن دانست و توضیح داد: طرفین ارائه و یا عدم ارائه لایحه در اینکه برجام معاهده است یا خیر، ابهاماتی را مطرح می‌کنند که تمام دوگانگی‌ها از تفاوت دیدگاه نشات می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره کارکرد کمیسیون ویژه بررسی برجام با وجود این چنین اختلاف نظرهایی بین دولت و مجلس گفت: در عنوان کارکرد کمیسیون ویژه، بررسی برجام و ارائه نظر به مجلس آمده است که طبق اعلام اعضای کمیسیون و روال‌های قبلی این گزارش در صحن علنی قرائت می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کمیسیون ویژه تنها به بررسی و اعلام نظر درباره برجام می‌پردازد گفت که احتمالا در این گزارش نقاط ضعف و قدرت و مواردی مطرح می‌شود بدون اینکه قرار باشد بعد از این بررسی‌ها اتفاق دیگری حادث شود، این گزارش همچون سایر گزارش‌های مجلس است که تنها به اطلاع عموم می‌رسد.

انتهای پیام

کد N941156

وبگردی