آفتاب
لاریجانی در سازمان ملل:

ایستادگی ملت ایران درمذاکرات هسته‌ای پیروز شد/جوانان جهان بیدارند

ایستادگی ملت ایران درمذاکرات هسته‌ای پیروز شد/جوانان جهان بیدارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسئله هسته ای نیز ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر زور و تهدید و تحریم پیروز شد و مذاکرات سخت و پیچیده به نتیجه رسید که مورد پشتیبانی ماست.

به گزارش [keyword]خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اجلاس روسای مجالس کشورهای جهان در مقر سازمان ملل گفت: سوال مهم این است که آیا امروز دموکراسی در خدمت صلح پایدار است.

وی ادامه داد: بی تردید توسعه پایدار با سه عنصر توسعه سیاسی، مردم سالاری و رشد متوازن اقتصادی قابل تحقق است. با تاسف منطق‌های حاکم در میدان عمل سیاست علی رغم همه بحث های نظری منطق زور است و تا زمانی که این تباین وجود داشته باشد همچنان شاهد خشونت، جنگ و آوارگی در بین مردم جهان خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این بین دو نکته تعجب آور وجود دارد؛ اول آنکه برخی دولت‌هایی که برای مردم خود دموکراسی می‌خواهند در ورای مرزهای خود از دیکتاتوری و رژیم های مستبد حمایت می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: در صحنه بین‌المللی تئوری جنگ طلبی به بهانه گسترش دموکراسی رفتار نامناسبی را شکل داده است. برخی دولت ها با استفاده از بمب و مسلسل به دنبال ایجاد دموکراسی در سایر کشورها هستند.

وی تصریح کرد: این اقدام موجب شده تا نمونه‌های زیاد جنگ طلبی در فضای امروزی رخ دهد که از جمله آنها می توان به غصه های پردرد مردم فلسطین و جنگ طلبی اسرائیل و جنگ در عراق و افغانستان جنگ در یمن و جنگ طلبی در سوریه اشاره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسئله هسته ای ایران نیز یک بار دیگر نشان داده شد مسیر زورگویی جواب نمی‌دهد. برخی قدرت های بزرگ با سلاح تحریم پیش آمدند اما ملت ما مسیر پایداری را برگزید. در نهایت نیز ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر زور و تهدید و تحریم پیروز شد و مذاکرات سخت و پیچیده به نتیجه رسید که مورد پشتیبانی ماست.

لاریجانی گفت: ما اعضای پارلمان ها با هدف قرار گرفتن دموکراسی در خدمت صلح و توسعه پایدار باید تلاش کنیم دولت‌ها به شکل واقعی تابع این اهداف بزرگ عمل کنند نه اینکه به خاطر اهداف واهی همه مفاهیم با ارزش عصر ما یعنی دموکراسی، صلح و توسعه پایدار را تضعیف کنند.

وی تصریح کرد: در این گونه کنفرانس ها باید دو اقدام مهم را مدنظر قرار دهیم. اول شناسایی آسیب ها و دوم ارائه راهکارها. پارلمان ها باید نقش قوی تر در اصلاح صحنه سیاسی برعهده گیرند.

لاریجانی افزود: پارلمان‌ها می توانند مانع جدی در برابر اشغالگری بوده و بودجه هایی که صرف جنگ طلبی می شود به سمت توسعه و پیشرفت همان کشور ها سوق دهند.

وی گفت: اگر یک دهم بودجه ای که صرف اشغال عراق و افغانستان شد صرف توسعه و آبادانی این دو کشور می شد قطعا امروز با ناامنی و تروریسم در این دو کشور مواجه نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید آگاه باشیم که مردم جهان مخصوصا جوان ها بیدار شده اند و بیش از هر زمان دیگری با تزویرهای سیاسی و در عین حال با حقوق خود آشنا شده اند و در مقابل بی عدالتی سرکوب و اشغال راه مقابله و مبارزه را پیش می گیرند و در این مسیر ای بسا در دام گروه های تروریستی گرفتار می شوند.

لاریجانی افزود: اگر کشورهای قدرتمند می خواهند آتش تروریسم فروکش کند باید دست از زورگویی، ماجراجویی و اشغالگری بردارند.

وی با بیان اینکه دموکراسی پایه صلح است گفت: بهتر نیست برای مردم فلسطین نیز همین اصل را قائل باشیم تا با برگزاری رفراندوم حکومت خود را انتخاب کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: این کنفرانس در راستای تحقق شعار انتخاب شده دستاورد ملموسی برای ملت ها داشته باشد.

کد N941090

وبگردی