آفتاب

بحران پناهجویان مهمترین چالش مرکل طی 10 سال اخیر

بحران پناهجویان مهمترین چالش مرکل طی 10 سال اخیر

صدر اعظم آلمان پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی‌اش در اواسط اوت، با توصیف بحران پناهجویان در اروپا به عنوان مشکلی بزرگ‌تر از بحران یونان باعث شگفتی بسیاری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی بحران پناهجویان در اروپا به ویژه آلمان و نقش صدراعظم این کشور در آن پرداخته و نوشته است:

«هیچ کسی در آلمان دیگر تحلیل‌های آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور را مورد سوال قرار نمی‌دهد.

طی دو هفته اخیر موجی از تیترها درباره ارزیابی مساله مهاجرت این کشور را فرا گرفته است. اخبار و تحلیل‌هایی که مساله مهاجرت را مهمترین و حیاتی‌ترین مساله جنوب اروپا می‌دانند و آن را در چارچوب مهمترین مسائل سیاسی و دولتی قرار می‌دهند.

پیش از این وزیر کشور مرکل اعلام کرده بود، انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی 800 هزار پناهجو وارد آلمان شوند؛ رقمی که دو برابر رقم‌ چند ماه پیش و تقریبا چهار برابر رقم مدت مشابه سال گذشته است.

پس از آن اعتراضاتی علیه پناهجویان در شرق آلمان شکل گرفت که منجر به زخمی شدن 30 پلیس و آغاز مجدد درگیری و خشونت‌های قومی و نژادی در این کشور شد؛ خشونت‌هایی که آلمان پیشتر و در اوایل دهه 1990 و همزمان با افزایش موج مهاجران در آن زمان تجربه کرده بود.

پس از آن هم پنج شنبه گذشته همزمان با سفر مرکل به وین یک کامیون با 71 جنازه از مهاجران پیدا شد. تمام این دقایق به ناگهان آغاز بحران پناهجویان در آلمان را نشان دادند.

مرکل البته با بحران بیگانه نیست. 10 سال حضور او در قدرت سرشار از بحران‌های جهانی از جمله رکود اقتصادی، بحران منطقه یورو و درگیری با روسیه بر سر اوکراین بوده است. اما این بحرا‌ن‌ها برخلاف بحران پناهجویان معمولا دور از آلمان به وقوع می‌پیوستند. اکنون صدراعظم آلمان باید با مشکلی دست و پنجه نرم کند که تاثیر بیشتری بر تمامی اجتماعات آلمان خواهد داشت.

هفته نامه آلمانی دای زیت در شماره اخیر در این باره آورده است: طی بحران منطقه یورو مردم این احساس را داشتند که این مساله مشکل سایر کشورهاست و آلمان در وضعیت خوبی قرار دارد. اکنون اما اتفاق در خانه افتاده است. برای اولین بار در دوره ریاست مرکل، آلمان می‌تواند کشوری بحران زده به نظر بیاید.

"پیامدهای سیاسی"

مرکل پس از یک دهه حضور در عرصه سیاسی آلمان که هم زمان با ظهور مجدد این کشور به عنوان قدرت سیاسی و موثر در عرصه بین المللی بوده همچنان محبوب است. در جریان بحران اوکراین و منطقه یورو، اروپا به مرکل به چشم یک رهبر نگاه می‌کرد و او هم به مسیر محتاطانه‌اش ادامه داد. اما بحران پناهجویان چالشی با ابعاد و پیچیدگی‌های کاملا متفاوت است. بحران پناهجویان، مساله‌ای محلی، ملی و اروپایی است و احتمالا حل آن به کمک فعالانه مردم نیاز خواهد داشت که مرکل پیشتر چندان با آن راحت نبوده است.

صدراعظم آلمان تقریبا سه روز طول کشید تا علیه خشونت‌ها در یکی از استان‌های غربی این کشور صحبت کند و همین تاخیر انتقاداتی را متوجه وی کرد و نشان داد که او هنوز در حال پیدا کردن خود در میان این بحران است.

هفته نامه‌ دای زیت در این باره نوشته است: سوالات زیادی از سیاستمداران پرسیده می‌شود. آنها باید بدانند که ما در جهان جدیدی سیر می‌کنیم و کلمات مناسب برای این سوالات را پیدا کنند.

در آلمان، این مشکلات زمانی روشن شد که سیل پناهجویان بسیاری از شهرهای این کشور را فرا گرفت. پناهجویانی که نیاز به خانه، غذا و وسایل و امکانات بهداشتی داشتند.

هفته گذشته کابینه مرکل توافق کرد تا میزان حمایت فدرال از ان جی اوهای محلی را تا یک میلیارد یورو افزیش دهد. هنوز صحبت‌هایی هست که این مبلغ ممکن است در "نشست پناهجویان" که قرار است توسط دولت در 24 سپتامبر برگزار شود سه برابر افزایش یابد. اما کارشناسان می‌گویند این رقم حتی برای شرایط موجود کم است!

در مقابل برخی معتقدند اختصاص چنین منابعی به این بحران - منابعی از قبیل ارائه کارت‌های ویژه برای برخورداری از پزشک بدون بیمه- باعث خواهد شد تا پناهجویان در پی شرایط بهتر به شمال آلمان سفر کنند.

حمایت‌های بسیار زیاد دولت ممکن است همچنین بسیاری از اعضای طبقه متوسط آلمان را که برای رفع هزینه‌های خود درگیرند، خشمگین کند.

تا همین اکنون هم سیاستمداران مختلف در برلین نسبت به چگونگی تاثیر این بحران‌ بر انتخابات مارس آتی و فدرالی در 2017 ابراز نگرانی کرده‌اند؛ انتخاباتی که انتظار می‌رود مرکل برای چهارمین بار در آن انتخاب شود.

"دموکرا‌ت‌های ارشد اجتماعی" در حال بررسی‌ راه‌های جلوگیری از ورود پناهجویان هستند تا بتوانند مانع تاثیر آن بر آمارهای بیکاری پیش از انتخابات مذکور شوند. اعضای حلقه نزدیک به مرکل از این بحران به عنوان یک "عامل انفجاری" برای این حزب یاد می‌کنند.

"خارج از کنترل"

پس از پناهجویان نگرانی دیگری درباره چگونگی مدیریت واکنش راست‌گرایان افراطی علیه پناهجویان وجود دارد؛ راست گرایانی که در شرق این کشور زندگی می‌کنند و تقریبا هر روز حملاتی را در استان‌های غربی انجام می‌دهند. اکثر این حملات در ساختمان‌های خالی رخ داده‌اند که قرار بوده به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شوند.

یکی از مقامات ارشد دولت آلمان که خواست نامش فاش نشود در این باره می‌گوید: به سرعت ممکن است ما دوباره شرایطی مانند آنچه که در اوایل دهه 1990 داشتیم، تجربه کنیم؛ زمانی که پناهگاه‌های پر از پناهجو مورد حمله قرار می‌گرفتند. چیزی شبیه این می‌تواند به سرعت از کنترل سیاستمداران خارج شود.

در اکثر دوران‌های پس از جنگ، سیاستمداران آلمانی از پناهجویان به عنوان "کارگران مهمان" یاد می‌کنند چرا که آنها قرار است پس از پایان کارشان دوباره به وطن خود بازگردند.

مدتی بعد همزمان با پایین آمدن نرخ تولد در آلمان نیاز به کارگران حرفه‌ای در این کشور افزایش یافت و همین امر به پذیرش مهاجر در آلمان سرعت بخشید. اما مساله این است که اکنون اکثر پناهجویان سوری ، عراقی، کوزوویی و اریتره‌ای که به آلمان پناه می‌آورند این ویژگی را ندارند.

بزرگترین چالش برای مرکل هدایت کل اتحادیه اروپا به سوی یک سیاست مهاجر پذیری واحد است. سیاستمداران آلمانی این روزها شدیدا از عدم همکاری تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا در این بحران خشمگین هستند. جدا از اینکه آنها نگرانند این مساله به زودی حل نشود، آنها می‌ترسند که گشاده‌رویی و روحیه پذیریش در بین آلمانی‌ها از بین برود.

در آن طرف خوش‌بینان برلینی از بحران‌های منطقه‌ یورو و اوکراین به عنوان نمونه‌هایی یاد می‌کنند که اروپا توانسته در آنها با مسائل مقابله کند و متحد بماند. اما در این میان مهم این است که مرکل حالا در مقابل این بحران هم همان احتیاط سابق را به خرج دهد.

صدراعظم آلمان پیشتر و در اواسط اوت گفته بود: مساله مهاجران می‌توانند پروژه‌ بزرگ بعدی برای نشان دادن ظرفیت‌های همکاری ما با یکدیگر باشد.

انتهای پیام

کد N941040

وبگردی