آفتاب

گزارش آمریکن تینکر از تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و 1+5

گزارش آمریکن تینکر از تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و 1+5

نشریه آمریکن تینکر در گزارشی تحلیلی با اشاره به مساله بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و احتمال رد آن نوشت: بعید است کنگره بتواند وتوی رییس‌جمهور را لغو کند که در این صورت اجرای توافق نتایجی را در عرصه‌ی بین‌الملل و منطقه در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه آمریکن تینکر در ادامه گزارش خود نوشت: کنگره آمریکا از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در 14 ژوییه 60 روز مهلت دارد تا متن این توافق را که کاخ سفید در اختیار آن قرار داده بررسی کند. نتیجه این بررسی هنوز مشخص نیست و به این بستگی دارد که سناتورهای دموکرات چه رایی به آن بدهند. انتظار می‌رود جمهوری خواهان کاملا با توافق مخالف باشند و این احتمال وجود دارد که یک ائتلاف میان سناتورهایی که نسبت به توافق تردید دارند و آن‌هایی که به دلایل دیگر با آن مخالفت می‌کنند تشکیل شود.

این نشریه در این گزارش به تشریح دیدگاه خود درباره‌ی تاثیرات توافق هسته‌ای پرداخته است:

لغو وتو

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای آن را وتو خواهد کرد. اما کاخ سفید باید ارزیابی دقیقی از این مساله داشته باشد که آیا حق وتو محفوظ خواهد ماند یا نه. این مساله می‌تواند پیامدهای روان‌شناسانه زیادی داشته باشد. واضح است که کاخ سفید برای پرهیز از لغو وتوی رییس‌جمهور توسط کنگره تلاش خواهد کرد؛ هر چند هنوز مشخص نیست که رای کافی در سنا برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور وجود داشته باشد. کاخ سفید برای جلوگیری از این اتفاق از الان لابی خواهد کرد چون حتی می‌تواند عکس‌العمل‌هایی را از ایران و دیگر کشورهای درگیر در این مساله در پی داشته باشد.

بسیاری در کنگره آمریکا که اغلب هم جمهوری‌خواه هستند مایل‌اند کاخ سفید را تضعیف کنند بنابراین پاییز امسال فصل شلوغی برای هر دو حزب خواهد بود. چون علاوه بر توافق هسته‌ای مباحث دیگری نیز در این میان مطرح است. در این موضوعات هر واکنش از سوی ایران و همسایگانش در خاورمیانه پیامدهایی را در پی خواهد داشت که می‌تواند تعجب برانگیز هم باشد.

عکس‌العمل ایران

در ایران نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی این وجود دارد که آیا توافق هسته‌ای پذیرفته خواهد شد. از منظر بسیاری ایران بخشی زیادی از آن چه می‌خواسته را به دست آورده است؛ لغو تحریم‌ها، آزاد شده ده‌ها میلیون دلار از سرمایه بلوکه شده‌اش و رفع محدودیت‌های فروش نفت.

هم‌چنین دولت آمریکا نتوانست مساله موشک‌های بالستیک را در مذاکرات هسته‌ای تمام کند. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ایرانی عناصر این مذاکرات را به نفع خود حفظ کردند. وزیر دفاع ایران در اواخر اوت 2014 گفت که هرگز موشک‌های بالستیک در مذاکرات هسته‌ای مطرح نشده است. در ازاء محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از چند بار تمدید مذاکرات مساله تحریم موشک‌های بالستیک را در ساعات پایانی مذاکرات مطرح کرد و پیروز هم شد.

امتیازی که برای تحریم موشک‌های بالستیک داده شد دقیقا خلاف توصیه مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا است. وی گفته بود که تحت هیچ شرایطی نباید فشار بر ایران در خصوص ظرفیت‌های موشک بالستیک برداشته شود.

قیمت جهانی نفت

اگر توافق هسته‌ای به اجرا درآید ایران به طور قانونی به افزایش تولیدات نفت خود خواهد پرداخت و در این میان باید تاثیر آن بر قیمت نفت را مورد بررسی قرار داد. در چندین ماه گذشته قیمت جهانی نفت از بشکه‌ای 100 دلار به حدود 40 دلار کاهش یافته است و ممکن است به پایین‌تر از این نیز سقوط کند. قیمت جهانی نفت پیامدهای بین‌المللی مهمی دارد، ادامه کاهش آن می‌تواند بر اقتصاد روسیه، ونزوئلا، نیجریه و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) شامل عربستان سعودی تاثیر بگذارد.

ایران چه اقدامی پیش می‌گیرد؟

یک گزینه پیش روی ایران این است که صادرات عربستان و دیگر کشورهای عرب خلیج (فارس) را حذف کند تا موجب شود قیمت‌ها برای نفت ایران افزایش یابد. برای کاهش صادرات نفت کشورهای عربی فرصت‌های متعددی وجود دارد اما این کار می‌تواند پاسخ فروشندگان نفت در حاشیه خلیج (فارس) و عربستان را به همراه داشته باشد که همگی به بازار نفت وابسته هستند.

عکس‌العمل اسراییل

از زمان حصول توافق هسته‌ای اسراییل مخالفت علنی بسیار شدیدی با آن کرده است. این مساله قابل درک است چون حزب‌الله لبنان که نزدیک به 100 هزار راکت در اختیار دارد یک هم‌پیمان نزدیک برای ایران است و این راکت‌ها می‌توانند زیربناهای ضروری در اراضی اشغالی را هدف قرار دهند.

از طرفی دیگر اسراییل بارها تهدید به حمله نظامی علیه ایران کرده است اما برای دست زدن به این اقدام باید چند مورد در نظر گرفته شود. اول این که تحویل سامانه دفاعی موشکی اس - 300 به ایران توسط روسیه محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که خنثی کردن این سامانه ضدهوایی هم کار ساده‌ای نیست. دوم این که هواپیماهای اسراییل قادر نیستند مستقیما تا ایران پرواز کنند و به سوخت‌گیری دوباره نیاز خواهند داشت مگر این که برای این کار با عربستان هماهنگی‌هایی را انجام دهد و سوم این که برخی تاسیسات هسته‌ای ایران زیرزمینی است و اسراییل ظرفیت نظامی لازم برای هدف قرار دادن آن را ندارد.

نکته‌ای که در این‌جا حائز اهمیت است این است که اسراییل احتمالا هیچ اقدامی نخواهد کرد مگر این که ثابت شود ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است.

به نوشته آمریکن تینکر این در حالی است که طبق برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته‌ای ایران مورد راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد. بنابراین نقض توافق توسط ایران باید به صورت بین‌المللی ثابت شود.

انتهای پیام

کد N941000

وبگردی