آفتاب
معاون استاندار خراسان رضوی:

دیپلماسی آب جزو اولویت‌های سیاست خارجه کشورهاست

دیپلماسی آب جزو اولویت‌های سیاست خارجه کشورهاست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: دیپلماسی آب جزو اولویت‌های سیاست خارجه همه کشورهاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سیدمحسن صادقی امروز نهم شهریور ماه در گردهمایی تبیین طرح‌ احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی با رویکرد کنتورهای هوشمند که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز در جهان 6 برابر 70 سال گذشته آب مصرف می‌شود، اظهار کرد: مصرف آب در همه بخش‌ها از اهمیت برخوردار است و امروز دیپلماسی آب جزو اولویت‌های سیاست خارجه همه کشورهاست.

وی با بیان اینکه بیشتر تمرکز بر آب مصرفی است، ادامه داد: این در حالی است که 90 درصد آب در حوزه کشاروزی به مصرف می‌رسد و نیاز فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در این زمینه احساس می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در خصوص نیاز فرهنگ‌سازی جامعه در مصرف آب، خاطرنشان کرد: اساسی‌ترین گامی که می‌توان در راستا مدیریت مصرف و برداشت آب انجام داد، تغییر الگوی کشت است تا ارزش واقعی آب به مردم معرفی شود.

صادقی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در بین 31 استان کشور حساس‌ترین‌ و بحرانی‌ترین وضعیت آب را دارد، افزود: مهم‌ترین اولویت دولت یازدهم در این استان موضوع آب است و کارهای مطالعاتی بسیاری در این زمینه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با تلاش فرمانداران و اعضای شورای حفاظت آب جلسات بسیاری در زمینه صرفه‌جویی و حفاظت منابع آب برگزار شده و 420 مصوبه اجرایی در این جلسات تدوین شده است که در زمینه دستاوردهای شورای حفاظت از آب در خصوص روش توجیه مدیریت بحران آب، در این مدت می‌توان به انسداد چاه‌های غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه 93 درصد چاه‌های استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند، ادامه داد: در سال جاری اولین هدف‌گذاری در 28 شهرستان استان، انسداد 1200 حلقه چاه و تکمیل هفت درصد باقی‌مانده فرآیند نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی در این استان بوده است.

صادقی با بیان اینکه موفقیت دولت یازدهم در مدیریت بزرگترین چالش سیاست خارجه بستر مساعدی برای موضوع آب فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: با رفع تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود که در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه آب شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

وی نقش رسانه را برای آگاهی مردم و اطلاع‌رسانی بسیار گسترده دانست و افزود: رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه محیط‌زیست و آب فعالیت می‌کنند با روش‌های مختلفی از جمله مستندسازی و گفت‌وگو با کسانی که در عرصه آب فعالیت‌های مفید انجام داده‌اند، می‌توانند تاثیر زیادی در فرهنگسازی مردم داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: با اقدامات انجام شده 91 میلیون متر مکعب از طریق نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و 36 میلیون مترمکعب از طریق انسداد چاه‌های غیر مجاز در مصرف آب صرفه‌جویی صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N940933

وبگردی