آفتاب
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

تدوین سند ۱۵ ساله صنعت هسته‌ای کشور/ ساخت دو نیروگاه باکمک روس‌ها

تدوین سند ۱۵ ساله صنعت هسته‌ای کشور/ ساخت دو نیروگاه باکمک روس‌ها

قم - رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سند ۱۵ ساله صنعت هسته‌ای تدوین‌شده که به‌زودی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر صالحی ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح جاده اختصاصی ورودی مجتمع شهید علی‌محمدی که در سایت هسته‌ای فردو برگزار شد بابیان اینکه فردو نماد افتخار و مقاومت است، گفت: طرف مقابل ما در مذاکرات معتقد بودند که باید فردو را جمع کنیم اما ما با پشتوانه مقام معظم رهبری مقابل زیاده‌خواهی طرف مقابل ایستادگی کردیم.

وی با بیان اینکه فردو تضمین‌کننده بقای اصل غنی‌سازی است، ادامه داد: فردو همچنان باید پابرجا باشد و به مرکز مهم در فناوری هسته‌ای تبدیل‌ شده است و به سمتی می‌رود که نمادی علمی در عرصه بین‌المللی باشد.

صالحی با اشاره به اینکه فردو نماد استقلال سیاسی است، ابراز داشت: اگر گوش‌ به‌ فرمان هیچ قدرت استکباری نباشیم باید هزینه بدهیم و دشمنان بسیار تلاش کردند جلوی پیشرفت هسته‌ای ما را بگیرند اما موفق نشدند.

وی با اشاره به جدال سیاسی در آمریکا پس از برجام گفت: لابی صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه میلیاردها دلار در بعد تبلیغاتی هزینه کردند که فضای افکار عمومی در آمریکا تغییر یابد و نظر مردم را نسبت به برجام برگردانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب، مبنی بر حرمت سلاح هسته‌ای بیان داشت: این فتوایی سرنوشت‌ساز برای خلع سلاح کشتارجمعی در آینده است که آثار آن پیش از پیش نمایان خواهد شد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان روبه‌جلو است

صالحی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان روبه‌جلو است بیان داشت: ما به سمت فاز جدیدی می‌رویم که تجاری‌سازی فناوری هسته‌ای است و به‌گونه‌ای که هزینه فایده و توجیهات مالی لازم را همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: حرف‌ و حدیث‌هایی در رابطه با هزینه‌های انجام‌ شده در تأسیسات هسته‌ای گفته می‌شود که صحیح نیست و قطعاً با رقم هزینه واقعی فاصله زیادی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی از برنامه ۱۵ ساله سازمان انرژی اتمی برای صنعت هسته‌ای ایران خبر داد و افزود: این برنامه در حال تدوین است و به‌زودی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهیم و به‌ گونه‌ای طرح‌ریزی‌ شده است که در آن می‌توانیم هر ۵ سال یک بازنگری داشته باشیم.

وی ایجاد دو نیروگاه جدید در بوشهر با همکاری روسیه را از چشم اندازهای پیش روی سازمان انرژی اتمی ذکر و بیان داشت: حتی برای تأمین مالی این پروژه از روس‌ها خواسته‌ایم که به ما کمک کنند که دو نیروگاه هر یک با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق همراه با ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین احداث شود و  همچنین در سفر اخیر به چین ساخت نیروگاهی را با همکاری چینی‌ها رایزنی کرده‌ایم که این نیروگاه‌ها از نوع نیروگاه‌های کوچک ۱۰۰ مگاواتی است که مطلوب کشورهای در حال توسعه است.

بیمارستان تخصصی هسته‌ای ایجاد می‌کنیم

صالحی ادامه داد: در بخش سلامت نیز بیمارستان تخصصی هسته‌ای ایجاد می‌کنیم و با توجه به شرایط اقتصادی احداث این بیمارستان با حمایت‌های ویژه دکتر روحانی همراه است و تأکید ایشان این است که فناوری هسته‌ای فقط در غنی سازی و آب سنگین خلاصه نشود.

صالحی تأکید کرد: صنعت هسته‌ای در افق بلند مدت را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت نقش حاکمتی در تأمین ایمنی و امنیتی تأسیسات خواهد داشت و بسیاری از کشورها نیز از بعد فنی حاضر به همکاری با ایران هستند.

کد N940925

وبگردی