آفتاب

"تصمیم بوش برای حمله به عراق قانونی نبود"

"تصمیم بوش برای حمله به عراق قانونی نبود"

رئیس دفتر سابق کالین پاول در مصاحبه‌ای تاکید کرد، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که جورج واکر بوش دستور حمله به عراق در سال 2003 میلادی را براساس قانون صادر کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، لورنس ویلکر سون، رئیس دفتر سابق کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: هرگز تصمیم رسمی برای رفتن به جنگ وجود نداشت. ممکن است تاریخ‌نگاران سال‌های بسیاری را صرف جست‌وجو در میان اسناد، دست‌نوشته‌ها و رمزنوشته‌ها کنند اما هرگز هیچ سند و مدرکی که جورج واکر بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا براساس قانون اعلام جنگ به عراق کرده باشد، پیدا نخواهند کرد.

وی افزود: هیچ سند و مدرک رسمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل آمریکا وجود ندارد. این دستور همین‌طوری صادر شد.

کارل لوین، رئیس سابق کمیته خدمات مسلحانه سنا پیش‌تر مدعی شد، دولت بوش عمداً مردم را گمراه کرد تا حمله آمریکا به عراق را توجیه کند.

واشنگتن صدام، دیکتاتور سابق عراق را به ارتباط با سازمان‌های تروریست بین‌المللی و داشتن تسلیحات کشتار جمعی متهم کرده بود؛ اتهاماتی که بعدها ثابت شد بی‌پایه و اساس بوده‌اند.

جنگ عراق در سال 2003 میلادی به دنبال حمله نیروهای ائتلافی و آمریکا آغاز شد. صدام سرنگون شد و دادگاه عالی عراق صدام را در جنایت علیه بشریت برای قتل عام در شهر «دجیل» در سال 1982 میلادی گناهکار شناخت. صدام این قتل‌عام را در تلافی سوءقصدی که علیه وی شده بود، صورت داد. وی به اعدام با چوبه دار محکوم شد.

عملیات آزادی عراق رسماً 31 اوت سال 2010 میلادی صورت گرفت، هنگامی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا پایان ماموریت نظامی هفت ساله را اعلام کرد.

فهرست کشورهایی که آمریکا بدون اعلان جنگ به آنها حمله کرده بسیار طولانی است و شامل ویتنام، افغانستان، سوریه، بوسنی و دیگر کشورها می‌شود.

انتهای پیام

کد N940431

وبگردی