آفتاب
/دولت یازدهم؛ استقلال، عزت، غرور ملی/

تحلیل تابش از عملکرد دولت در حوزه آزادی‌های اجتماعی و آزادی بیان

تحلیل تابش از عملکرد دولت در حوزه آزادی‌های اجتماعی و آزادی بیان

یک نماینده اصلاح طلب مجلس با تاکید بر لزوم اقدام دولت جهت بهبود معیشت و اقتصاد خانوارها و اشتغال زنان و جوانان، عملکرد دولت در عرصه دیپلماسی هسته‌ای و دیپلماسی خارجی و کاهش نرخ تورم از 40 درصد به 14 تا 15 درصد را موفقیت آمیز توصیف کرد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از عملکرد دولت یازدهم به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: دولت 2 شعار راهبردی داشت که این شعارها مورد اقبال مردم قرار گرفت و طبقات و طیف‌های مختلف بر اساس آن رأی دادند. یکی از چیزهایی که مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت این بود که چرخ زندگی مردم باید بچرخد، چرخ سانتریفیوژها هم باید بچرخد. در این شعار هم منافع ملی و هم معیشت و اقتصاد مردم مد نظر قرار گرفت. بنابراین طیف‌های مختلف به اتکای این شعار به این دولت رأی دادند.

وی افزود: مطلب دوم برداشتن سایه امنیتی سنگین روی فعالیت صنوف مختلف، احزاب و جناح‌ها در داخل کشور بود و بیشتر میدان دادن به آزادی اجتماعات،‌ آزادی بیان و آنچه مردم به خاطر آن قیام کرده بودند که این هم مورد اقبال گروه‌ها، جناح‌ها و عامه مردم قرار گرفت. حالا باید ببینیم نسبت به این 2 امر که تقریباً دربرگیرنده همه شعارهای آقای رئیس جمهور است چه کارهایی انجام شده، دولت چه مقدورات و امکاناتی داشته و چه کارهایی بر زمین مانده است. زیرا بدون توجه به مقدورات و امکانات دولت نمی‌توانیم ارزیابی صحیحی داشته باشیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به عملکرد مثبت دولت در عرصه دیپلماسی هسته‌ای و دیپلماسی خارجی اضافه کرد: دولت همه توانش را معطوف بر این کرده که این قضیه مذاکره با 1+5 با خاتمه دادن به مناقشه هسته‌ای دنبال شود‌،‌ رهبر معظم انقلاب نیز از این امر بسیار عالی حمایت کردند که همین‌جا جای تشکر و قدردانی از ایشان هست، دولت هم تیم ورزیده‌ای را برای این کار گذاشت و هم و غم‌اش را مصروف این کرد که مسأله حل شود و در واقع دولت به وعده‌ای که داشت عمل کرد. اکنون توپ در میدان شورای عالی امنیت ملی و مجلس است. شورای امنیت سازمان ملل هم مفاد این توافق را تصویب کرده که اقدام ارزنده‌ای است. همین که غنی‌سازی را شورای امنیت که 5-6 قطعنامه علیه همین موضوع صادر کرده و ما را تحریم کرده تأیید و تصویب کند، مسأله مهمی است. به هر حال خوشبین‌ترین آدم‌ها پیش بینی می‌کردند 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا یک یک قطعنامه‌ها را باطل کنیم، پس دولت در این عرصه خوب کار کرده است.

تابش ادامه داد: در عرصه سیاست منطقه و بین‌المللی فارغ از مسأله هسته‌ای، چون دولت همه توانش را برای حل مسأله هسته‌ای گذاشته بود قدری نیاز به جبران است و باید سیاست منطقه‌ای‌مان را تقویت کنیم. کشورهای دنیا بیشتر روی سیاست منطقه‌ای‌شان به واسطه حجم تبادلات بازرگانی، اقتصاد،‌ منافعی که دارند به امنیتی که باید مشترکاً برقرار کنند، تأکید دارند، روی این جنبه دولت هم کار کرده که که باید جبران شود.

وی افزود: به نظر من اگر بهتر کار کرده بودند، روابط ما با عربستان این‌طور تیره و تار نمی‌شد و داعش نمی‌توانست قدرت بگیرد. کما اینکه وقتی ما در سیاست‌های منطقه‌ای‌مان خوب عمل کردیم توانستیم شرّ صدام را کم کنیم و طالبان و القاعده را بیرون بیاندازیم. اما تمرکز بیشتر روی مسأله هسته‌ای بوده البته الان آقای ظریف در این راستا فعال شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد دولت چه ابزاری دارد؟ از یک طرف دولت مواجه است با صندوق‌هایی که مجوز گرفتند، بانک‌هایی که تابع مقررات و ضوابط دولت نیستند و به نهادهای قدرتمندی متکی هستند، به حال پول دست آنهاست و آن را در راستای سیاست‌های پولی و مالی صرف نمی‌کنند. پس در این عرصه هم دولت خیلی قدرت ندارد که بتواند اعمال نظارت کند و این مسائل ساختاری باید جایی حل شود. یک طرف دیگر هم مطالبات معوق بانک‌هاست که نمی‌توانند آن را نقد کنند.

وی اضافه کرد:‌ از طرف دیگر یک میلیون و سیصدهزار حجم صادرات نفتی و میعانات گازی‌مان است که اگر همه آن را بفروشیم که گاهی تحریم مانع از آن می‌شد، 60 درصد پولش به کشور می‌آید و بقیه‌اش بلوکه می‌شود و مابقی با جنس‌های بنجول و کارخانه‌های در خارج تسویه می‌شود و وضعیت طوری شد که دولت بودجه پروژه‌های عمرانی را در حد بسیار کم و محدودی توانسته پرداخت کند در حالی که پرداخت حقوق به کارمندانش با تنگنا مواجه است و وزیر اقتصاد هم گفت وقتی قرار است یارانه پرداخت شود روزهای مصیبت‌بار و فاجعه‌باری برای دولت است.

تابش گفت: بنابراین دولت با این تنگناهای مادی مواجه بود ولی علی‌رغم این تنگناهای مادی و اوضاع رقت‌بار اقتصادی و کمبود منابع دولت و بانک‌ها چراغ تولید را فروزان نگه داشته و نگذاشته ظرفیت‌های تولیدی کشور از بین برود و بر تعداد بیکاران اضافه شود. بلکه توانسته تورم 40 درصدی را به 14 تا 15 درصد برساند. البته رکود هست و فشار روی تولیدکنندگان هست ولی آیا در این شرایط بهتر از این می‌شد عمل کرد؟ مسلماً نه و حالا دولت باید این گره‌ها را باز کند.

تابش با بیان اینکه در عرصه داخلی رئیس جمهور به قول‌هایی داده در سخن،‌ عمل کرده، گفت:‌ یعنی هرجا بوده حرف‌هایی که در انتخابات می گفته، زده است. ممکن است جاهایی این حرف‌ها را برای مردم بیان نکرده ولی من می‌دانم در خیلی از مجامع تأثیرگذار حرف‌ها، گفته‌ها و وعده‌ها را بیان کرده است. در عرصه داخلی به هر حال گشایشی به وجود آمده است. وضعیت را با دولت قبل مقایسه کنید که نمی‌شد نفس کشید. الان فضا باز است و منتقدین دولت هر روز از تریبون مجلس بدترین اتهامات را به رئیس جمهور روا می‌دارند و صراحتا می‌رسانند که رئیس جمهور مفسد است و جمله امام (ره) را برجسته می‌کنند که هر کس شورای نگهبان را تضعیف کند مفسد است.

وی درباره برخی انتقادات به سخنان اخیر رییس جمهور نیز تصریح کرد:‌ مگر رییس جمهور چه گفته است؟ اصل 113 قانون اساسی مقرر می‌کند رئیس جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین مقام اجرایی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و رئیس جمهوری را عهده‌دار است. یعنی مسئولیت اجرای قانون را مقدم بر پست رئیس جمهوری او می‌داند. آقای رئیس جمهور که مسئولیت اجرای قانون اساسی را عهده‌دار است، نمی‌تواند مراجع به قانون اساسی اظهارنظر کند؟ حتماً باید این کار را بکند و بگوید چه نهادهایی قانون اساسی را اجرا کردند و کدام یک نکردند. مثل زمان دولت اصلاحات که هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی تشکیل شد و گزارش سالیانه می‌داد، گزارش بدهد. البته آقای احمدی نژاد در دوره خود این هیأت را منحل کرد و بعد آخر دوره فهمید در راستای ایفای وظیفه رئیس جمهور بوده و آن را احیا کرد. الان هم این هیأت باید با قدرت عمل کند. در اصل 118 قانون اساسی هم آمده که شورای نگهبان وظیفه نظارت بر قانون اساسی را عهده‌دار است. رئیس جمهور هم غیر از این نگفته، گفته‌ شأن نظارتی شورای نگهبان برقرار است اما ممکنه در جاهایی انتقاد باشد به نحوه نظارت رئیس جمهور به عنوان حقوقدان حرف خلاف قانونی نمی‌زند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس اظهار کرد:‌رییس جمهور به قولی که داده عمل کرده، حرفهایش را زده و در بخش آزادی احزاب و گروه‌ها می‌بینیم احزاب جدیدی متولد شدند، آزادی مطبوعات تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است. خط قرمزهای ناگفته و نانوشته زیادی وجود داشت، البته هنوز هم خلاف قانون‌هایی مثل ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی انجام می‌گیرد که آن هم به استناد مصوبات قبل است یا مراجعی که مربوط به دولت نیست. لذا در این عرصه‌ها دولت متناسب با اختیاراتی که داشته عمل کرده است.

وی همچنین گفت:‌مجموعا متناسب با مقتضیات و امکانات دولت به نسبت خوب عمل کرده اگرچه در موارد زیادی هم نقش دارد اما با توجه به مقتضیات زمانی و محدودیت‌ها و فشارهای خارجی و داخلی که به دولت وارد شده، عملکرد دولت عملکرد بسیار خوبی بوده ولی ده‌ها و صدها نقص می‌توان برشمرد. اما باید شرایط را با چند سال پیش مقایسه کرد. آن وقت متوجه می‌شویم در عرصه سیاست داخلی، خارجی، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی فعالیت احزاب و گروه‌ها و فعالیت‌های هنری چه تحول مثبتی انجام گرفته است.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار کرد: امید داریم در جهت بهبود معیشت و اقتصاد خانوارها و مردم کارهای شایسته‌تری انجام شود و درزمینه حضور گسترده‌تر جوان‌ها و خانم‌ها هم اقداماتی صورت گیرد چرا که به هر حال شاید این مسأله را بتوان ضعف دولت دانست. تا چند صباح دیگر چهارونیم میلیون فارغ‌التحصیل بیکار خواهیم داشت که یک بمب وحشتناک است و از بمب هسته‌ای بدتر است. دولت باید اینها را به سرعت حل و فصل کند و زمینه اشتغال جوانان، زنان و حضورشان در مسئولیت‌های اداری و یا بخش خصوصی رابه طور گسترده فراهم کند. البته گروه‌های منتقد دولت هم باید احترامشان حفظ شود و محل قانونی برای فعالیت آنها فراهم شود و در فرآیندها شریک شوند و دولت سعه صدر لازم را در مقابل اینها داشته باشد و زمینه فعالیت آنها در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها،‌ مناصب و مسئولیت‌ها فراهم شود تا کشور بتواند متناسب با شأن و جایگاه مردم مسیر ترقی و تعالی و پیشرفت را طی کند.

انتهای پیام

کد N940302

وبگردی