آفتاب

موافقت سی‌ویکمین سناتور از برجام؛ گامی رو به جلو برای اوباما

موافقت سی‌ویکمین سناتور از برجام؛ گامی رو به جلو برای اوباما

روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به اعلام حمایت سی و یکمین سناتور آمریکا از توافق هسته‌ای نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا یک گام به حفظ حق وتوی خود نزدیک‌تر شده است.

روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به اعلام حمایت سی و یکمین سناتور آمریکا از توافق هسته‌ای نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا یک گام به حفظ حق وتوی خود نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت: تاکنون 31 سناتور آمریکایی از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که 14 ژوئیه سال 2015 در وین حاصل شد حمایت و 34 سناتور نیز مخالفت کرده‌اند اما هنوز 36 سناتور موضع خود را مشخص نکرده‌اند.

هاآرتص در ادامه با ذکر اسامی سناتورهای مخالف و موافق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که اگر کنگره با توافق هسته‌ای مخالفت کند آن را وتو خواهد کرد. وی برای محفوظ نگه داشتن حق وتوی خود به 34 رأی نیاز دارد که اکنون با توجه به اعلام حمایت علنی سی و یکمین سناتور از توافق این تعداد آرا در دسترس به نظر می‌رسد. اوباما اکنون یک گام به موفقیت توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

جمهوری خواهان با توافق مخالف هستند اما با وجود تعداد بالای سناتورهای دموکراتی که حامی توافقند، برخی از آنها در تلاشند تا 41 رأی لازم برای متوقف کردن قطعنامه مخالفت آمیز کنگره را به دست آورند تا ضمن اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای این امکان را فراهم کنند که اوباما از حق وتوی خود در اینجا استفاده نکند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، کنگره آمریکا قرار است در ماه سپتامبر درباره این توفق رأی گیری کند.

اسامی سناتورهایی که از توفق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام حمایت کرده‌اند عبارتند از: تامی بالدوین از ایالت ویسکانسین، باربارا باکسر از کالیفرنیا، شرود براون از اوهایو، تام کارپر از دِلاوِر، جو دونلی از ایندیانا، دیک دوربِن از ایلی نوی، دیان فین اشتاین از کالیفرنیا، ‌ال فرانکن از مینه سوتا،‌کریستن گیلی برند از نیویورک، ‌مارتین هاینریش از نیو مکزیکو، مازی هیرونو از هاوایی، تیم کین از ویرجینیا، انگِس کینگ از ایالت مین، امی کلوباچر از مینه سوتا، پاتریک لیهِی از ورمونت، ‌ادمارکی از ماساچوست،‌ کلر مک کاسکیل از میسوری، کریس مورفی از کنتیکت،‌ پتی مورای از واشنگن، بیل نلسون از فلوریدا، جک رید از رودآیلند، هری رید از نوادا،‌ برایان شاتز از هاوایی، جین شاهین از نیو همپشایر،‌ بارنی سندرز از ورمونت، دبی استانبو از میشیگان، جان تستسر از مونتانا، جف مرکلی از اورگان،‌ تا اودال از نیو مکزیکو، ‌الیزابت وارن از ماساچوست و شلدون وایت هاوس از رودآیلند.

انتهای پیام

کد N940295

وبگردی