آفتاب

درخواست مداخله‌جویانه یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالات آمریکا برای تحریم ایران

درخواست مداخله‌جویانه یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالات آمریکا برای تحریم ایران

یک سناتور آمریکایی در اقدامی مداخله جویانه از ایالات این کشور خواست تا خود دست به تحریم ایران بزنند.

یک سناتور آمریکایی در اقدامی مداخله جویانه از ایالات این کشور خواست تا خود دست به تحریم ایران بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال اسریت ژورنال، جیمز اینهوف سناتور جمهوری خواه از ایالات اوکلاهاما روز یک شنبه طی یادداشتی مشترک با دادستان کل این ایالت از دیگر ایالات آمریکا خواست که راسا دست به تحریم ایران بزنند.

وی در این یادداشت با عنوان بگذاریم ایالت‌ها کاری را که اوباما نمی‌کند، انجام دهند، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که 23 تیر ماه در وین حاصل شد تاکید کرد که این توافق تنها با تغییراتی اندک در برنامه هسته‌ای ایران به این کشور اجازه خروج از فشار و بازگشت به جامعه بین الملل را می‌دهد.

این سناتور جمهوری خواه در این یادداشت آورده است که دولت رئیس جمهور اوباما نمی‌خواهد ایالات آمریکا در توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان حاصل شده است دخالت کنند.

بنابراین وی در ادامه یادداشت خود به ایالات کشورش توصیه کرده است که ایران را هدف تحریم قرار دهند.

به گزارش ایسنا، تاکنون 25 ایالت آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند و آنگونه که در قانون جامع تحریم‌های ایران ( تحریم‌های اولیه آمریکا علیه کشورمان) موسوم به سی سادا (CISADA) آمده است، در صورتی که ایالت‌ها تصمیم به وضع محدودیت علیه ایران بگیرند دولت فدرال آمریکا باید از آن حمایت کند.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام)‌که ایران و گروه 1+5 بر سر آن به توافق رسیدند، ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخوردار خواهد شد و به میلیون‌ها دلار از سرمایه بلوکه شده خود در خارج از کشور دسترسی خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل چند روز پس از حصول این توافق قطعنامه‌ای را در تایید توافق هسته‌ای به تصویب رساند که لغو تحریم‌ها را تضمین می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا این توافق را مورد تایید قرار داده است.

اکنون کنگره آمریکا پس از مهلتی 60 روزه برای بررسی توافق قرار است درباره‌ی آن رای گیری کند. تاکنون 31 دموکرات در مجلس سنا از این توافق حمایت کرده‌اند که امیدها را برای رد قطعنامه‌ی مخالفت آمیز کنگره علیه توافق هسته‌ای افزایش داده است. اگر دموکرات‌ها بتوانند 41 رای را در حمایت از توافق کسب کنند کنگره احتمالا قادر نخواهد بود با برجام مخالفت کند. اگر چه هنوز اطمینان کاملی از این مساله وجود ندارد و باقی سناتورها موضع خود را مشخص نکرده‌اند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که اگر توافق در کنگره رد شود آن را وتو خواهد کرد که در این صورت قانون‌گذاران برای لغو وتوی رئیس جمهور به دو سوم آراء نیاز خواهند داشت. اتفاقی که با توجه به سابقه بسیار نادر کنگره در تاریخ آمریکا برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهو به ویژه در مسائل سیاست خارجی بعید به نظر می‌رسد.

مقامات آمریکایی از زمان حصول این توافق تاکنون بارها تاکید کرده اند که مخالفت واشنگتن با توافق هسته‌ای و کناره‌گیری یک طرفه این کشور از برجام تنها به انزوای آمریکا و لطمه به اعتبار بین‌المللی این کشور منجر خواهد شد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از این گفته بود که مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای نه تنها منجر به انزوای واشنگتن می‌شود،‌بلکه به توانایی آمریکا برای دستیابی به دیگر اهداف به ویژه در عرصه‌ی سیاست خارجی آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام

کد N940251

وبگردی