آفتاب
باهدف عادی سازی روابط دوجانبه صورت می‌گیرد؛

سفر هیات سیاسی آنکارا به تل‌آویو/ از سرگیری صادرات نظامی اسرائیل به ترکیه

سفر هیات سیاسی آنکارا به تل‌آویو/ از سرگیری صادرات نظامی اسرائیل به ترکیه

همزمان با اقدام رژیم صهیونیستی در ازسرگیری صادرات تولیدات نظامی خود به ترکیه، یک هیات سیاسی از آنکارا امروز(دوشنبه) وارد تل‌آویو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت عبری زبان «nrg»، برای اولین بار پس از ایجاد تنش در روابط آنکارا- تل‌آویو که از سال 2010 با یورش نیروهای اسرائیلی به ناوگان «آزادی» و قتل 10 شهروند ترک صورت گرفت، امروز یک هیات سیاسی از ترکیه به ریاست مدیر مرکز پژوهش‌ها وابسته به اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکیه وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

قرار است رئیس این هیات ترکی با ایوب قره، معاون وزیر و سیاستمدار اسرائیلی که مسوولیت بخش همکاری‌های منطقه‌ای را در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برعهده دارد، دیدرای داشته باشد.

در این دیدار هیات ترکی با طرف اسرائیلی در مورد پرونده افتتاح و پیشرفت طرح ساخت منطقه‌ای صنعتی در نزدیکی شهر جنین گفت‌وگو خواهد کرد.

این پروژه قرار است در مساحتی در حدود 1300 دونم (هر دونم معادل 1000 مترمربع) احداث شود و کشور ترکیه با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلار به توسعه این منطقه صنعتی می‌پردازد.

در اجرای این طرح آمریکا، ترکیه، تل‌آویو و اتحادیه اروپا مشارکت دارند و تولیدات آن از معافیت مالیاتی آمریکا برخوردار خواهند بود. ترکیه نیز توافق کرده که کارخانه‌های تخصصی خودرو و دیگر تجهیزات را به منطقه صنعتی جدید منتقل و به این ترتیب از اقتصاد فلسطین حمایت کند.

در هیمن حال، یکی از روزنامه راستگرای اسرائیلی به تازگی از صادرات مجدد تجهیزات امنیتی تل‌آویو به ترکیه خبر داد و علت این رویکرد جدید را بروز تغییرات تدریجی در روابط تل‌آویو- آنکارا پس از کاهش تنش‌ها و کنار رفتن آویگدور لیبرمن از وزارت خارجه تل‌آویو دانست.

تحلیلگر امنیتی این روزنامه با اشاره به اینکه پس از گذشت چند سال از تعلیق تقریبا کامل روابط تل‌آویو- آنکارا، وزارت جنگ اسرائیل به صورت تدریجی مجوز صادرات تجهیزات امنیتی به ترکیه را صادر کرد، گفت: این وزارتخانه به تازگی با صادرات ده‌ها تجهیزات مربوط به کنترل امنیتی به ترکیه موافقت کرده است.

براساس قانون اسرائیل، مرکز کنترل صادرات کالاهای امنیتی در وزارت جنگ مسوول صدور مجوز صادرات تجهیزات مربوط به تکنولوژی‌های امنیتی پیشرفته است. این مرکز مسوول کنترل صادرات به نحوی است که تکنولوژی‌های پیشرفته اسرائیل به دست دولت‌های مخالف آن نیفتد و یا شرایطی ایجاد نشود که استفاده از این تجهیزات به ضرر تل‌آویو تمام شود. به عنوان مثال این مرکز براساس درخواست آمریکا صادرات تکنولوژی‌های پیشرفته امنیتی به چین را به طور کامل ممنوع کرده است.

سیاست تل‌آویو در مورد ترکیه به شدت تغییر کرده است. در دهه نود قرن گذشته، ترکیه با ارزش‌ترین هم‌پیمان اسرائیل در خاورمیانه بود و با پروژه‌های بزرگ، ترکیه به مشتری اول صادرات نظامی اسرائیل تبدیل شده بود اما پس از پیروزی جنبش اسلامی در انتخابات دهه گذشته، این ائتلاف دچار افول شد و به دنبال آن صادرات امنیتی کاهش یافت.

با حوادثی که برای ناوگان آزادی ترکیه رخ داد و یورش ارتش اسرائیل به کشتی مرمره و کشته و زخمی شدن تعدادی از فعالان ترکیه در مه 2010، روابط تل‌آویو- آنکارا دچار تعلیقی شبه کامل شد و صادرات امنیتی به ترکیه بدون اعلام هیچ نهاد نظامی متوقف شد.

براساس تحلیل روزنامه معاریو، افزایش تدریجی روابط آنکارا- تل‌آویو با کاهش تنش‌ها میان دو طرف و تغییرات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و کنار رفتن آویدگدور لیبرمن شکل گرفت.

مشهور است که لیبرمن سیاست‌های سختگیرانه علیه ترکیه را اجرا می‌کرد و این سیاست‌ها بر صدور مجوز صادرات کالاهای امنیتی تاثیر می‌گذاشت.

لیبرمن به شدت با صادرات امنیتی اسرائیل به اوکراین نیز به دلیل اختلافات آن با روسیه مخالفت بود.

به نظر می‌رسد مسوولان امنیتی اسرائیل به دلیل تغییرات در وزارت خارجه و قصد روسیه برای فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی (S300) این روزها در مورد صادرات کالاهای امنیتی خود به اوکراین تجدیدنظر کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N940205

وبگردی