آفتاب

انکار رزاق و اصرار ماهاتیر محمد برای استعفای دولت مالزی

انکار رزاق و اصرار ماهاتیر محمد برای استعفای دولت مالزی

در حالی که نخست‌وزیر سابق مالزی در جمع معترضان اعتراضات دو روزه این کشور خواستار برکناری دولت این کشور شد، نخست‌وزیر کنونی مالزی اما این معترضان را به تلاش برای مخدوش کردن وجهه کشور در روز ملی مالزی که امروز (دوشنبه) است، متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمعیت بی‌شماری از معترضان در خیابان‌های کوالالامپور، پایتخت مالزی گردهم آمده و لباس‌های زردرنگی را که متعلق به جنبش «برسیه»- ائتلافی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است- به تن داشتند؛ مقام‌های مالزی وب‌سایت این گروه را تعطیل کرده و استفاده از نهادهای زردرنگ و لوگوی آن را ممنوع کرده‌اند.

پلیس تخمین زد که تعداد معترضان 35 هزار تن است اما این جنبش تعداد معترضان را 300 هزار نفر در روز یکشنبه و 200 هزار تن در روز شنبه اعلام کرد.

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی که به رسوایی فساد متهم شده در یک سخنرانی در منطقه‌ای روستایی در شمال این کشور گفت: 200 هزار نفر فقط در این اعتراضات حضور داشتند؛ ما می‌توانیم بیش از اینها مردم را جمع کنیم. مابقی مردم مالزی با دولت هستند.

در همین حال، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی که در راس درخواست‌ها برای کناره‌گیری و استعفای نجیب رزاق قرار دارد، به همراه همسرش در یک راهپیمایی در روز دوم تظاهرات حضور یافت و به معترضان گفت که قدرت مردم برای برکناری نجیب رزاق و اجرای قوانین ضرورت دارد.

نجیب رزاق پس از افشای اسنادی در ژوئیه 2015 که مربوط به یک رسوایی 700 میلیون دلاری در حساب شخصی وی می‌شود، به دنبال نجات سیاسی خود است.

ماهاتیر محمد که سیاستمداری به شدت مورد احترام است و تا پیش از این جزو طرفداران نجیب رزاق بود و حالا به منتقد سرسخت وی تبدل شده، با تاکید بر وجود یک قدرت مردمی برای برکناری نخست‌وزیر مالزی گفت: تنها راه برای بازگرداندن کشور به سیستم قدیمی برکناری نجیب رزاق است.

یکی از رهبران حزب حاکم «سازمان متحد ملی مالای» به خبرگزاری رویترز گفت که یک میلیون تن از حامیان دولت قرار است 10 اکتبر 2015 و در پاسخ به راهپیمایی‌های اعتراضی در روز اخیر دست به یک راهپیمایی بزنند.

انتهای پیام

کد N940065

وبگردی