آفتاب
آیت‌الله سبحانی:

طلاب، اطلاعات خود را درباره تفکر وهابیت گسترش دهند

طلاب، اطلاعات خود را درباره تفکر وهابیت گسترش دهند

آیت‎الله سبحانی گفت: امروز مهمترین مشکل ما در جهان اسلام، مواجهه با وهابیت است زیرا آنها مسبب همه این گرفتاری‎‏ها در جهان اسلام هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار با اعضای شورای علمی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) گفت: طلاب جوان باید اطلاعات زیادی از آثار و تفکرات وهابیت داشته باشند و مثلا طلاب ما باید بدانند که آنها در چه کتبی از کتاب‎های خود اعتراف کرده‎اند که تاریخ آنها با خون در هم تنیده است و تاریخ آنها همراه با خونریزی و تکفیر است.

وی افزود: تفکر وهابیت باعث ایجاد اخوان و سلفیت و عقاید باطل داعش است که همه آنها از ابن تیمیه سرچشمه می‎گیرد؛ متاسفانه امروز با پول کشورهای حامی وهابیت خون مسلمانان بی‌گناه به زمین ریخته می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: مشکل اصلی آنها که نقطه اصلی تفکرات باطل آنها نسبت به مسلمین است در بحث توحید و شرک است؛ علما و طلاب جوان ما برای بحث با این فرقه باید روی همین بحث تاکید کنند؛ مشکل آنها این است که محمد بن عبدالوهاب اله را به معنی معبود گرفته است و توحید را به معنی الوهیت دانسته است.

وی گفت: آنها نمی‎دانند که معنی رب، پرورش‎گری است نه خلقت؛ البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که در دستگاه الهی بر عکس انسان، ربوبیت از خالقیت جدا نیست.

این مرجع تقلید گفت: طلاب ما باید بدانند که آنها چرا بحث تبرک ما را قبول ندارند و آن را شرک می‎دانند؛ باید بدانند که چرا وهابیت تمام علل طبیعی را منکر می‎شوند یعنی حتی کسی که قائل به آن باشد که باران به واسطه تبخیر آب دریا بوجود می‎آید کافر است.

این استاد حوزه، بیان کرد: مثلا آنها می‎گویند آن تبرکی که اصحاب پیامبر(ص) می‏‌کردند از آن جهت است که هرچیزی که جسم پیامبر(ص) با آن برخورد کرده باشد تبرک است ولی مگر وقتی اصحاب ضریح پیامبر(ص) را می‏‌بوسیدند و در کتب خودشان هم وجود دارد، محل برخورد با جسم پیامبر (ص) بوده است؟

وی گفت: یکی از ادعاهای قرآنی آنها این است که بر اساس نظر قرآن برزخ مانع میت است و به همین دلیل هیچ دعایی برای اموات نخواهد رسید زیرا برزخ مانع از رسیدن هر نوع منفعتی است؛ در این زمینه باید جواب‎های عقلی و نقلی و قرآنی داد؛ از جمله اینکه چگونه باید برای میت نمازها و روزه‎های قضا را به جا آورد و حتی این کار باید از سوی بازماندگان انجام شود؟ اگر قرار باشد عملی به او نرسد پس این کار به چه معنی است.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: استغفار ملائکه خودش مانع قبول این نظر است که خود قرآن نیز به آن اشاره کرده است؛ حتی کتب اهل سنت از جمله صحیح مسلم نیز به مساله زکات، نماز و روزه قضا اشاره کرده است.

وی گفت: مشکل آن‌ها در بحث برزخ، بحث تفسیری است زیرا مشکل آنها این است که هنوز نمی‎دانند که برزخ مانع انسان برای رسیدن به این دنیا است نه مانع رسیدن اعمال به او؛ آنها مطالعات درستی نیز در خصوص مباحث تفسیری ندارند و سخنان آنها با عقل مطابقت ندارد ولی باید این مباحث را دقیق بیان کنیم.

در این مراسم که آیت‎الله بهشتی و حجج اسلام والمسلمین مروجی طبسی، مکارم شیرازی و فرمانیان و... حضور داشتند، حجت‎الاسلام والمسلمین فرمانیان دبیر شورای علمی موسسه دارالاعلام شیعی، به تشریح فعالیت‎های این مرکز پرداخت.

وی گفت: این موسسه به اهتمام آیت‎الله‎ مکارم شیرازی و ریاست حجت‎الاسلام حاج مهدی مکارم شیرازی از سال 89 کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: در بخش آموزش، برگزاری دوره‎های نقد وهابیت ویژه طلاب پاکستانی و هندی و کشمیری، برگزاری دو دوره مساله محور پژوهش محور با آموزش 200 طلبه را می‏‌توان از جمله برنامه‌های این دوره ذکر کرد.

دبیر شورای علمی موسسه دارالاعلام مدرسه اهل البیت(ع) خاطرنشان کرد: کتابخانه تخصصی با بیش از دو هزار کتاب و کتابخانه تخصصی مجازی با 200 کتاب و مقاله و پایان نامه از ظرفیت‏‎های این مجموعه است.

انتهای پیام

کد N940014

وبگردی