آفتاب
یک مدرس حوزه:

دو رویی مهمترین علت بی‌اعتمادی‌هاست

دو رویی مهمترین علت بی‌اعتمادی‌هاست

یک مدرس حوزه گفت: «دورویی» از مهم‌ترین علت‌های به وجودآمدن بی‌اعتمادی است و وقتی شخص بفهمد طرف مقابل با دو روی متفاوت با وی تعامل دارد یا حرف می‌زند قطعاً به وی بی‌اعتماد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد علت به وجود آمدن بی‌اعتمادی در بین مردم جامعه و راهکار‌های حل آن، اظهار کرد: گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی موجب بی‌اعتمادی در بین مردم و جامعه می‌شود و از طرف دیگر بی‌اعتمادی افراد جامعه به یکدیگر مشکلات جدی و جبران‌ناپذیر اخلاقی در پی دارد و هزینه‌های زیادی متوجه جامعه می‌کند.

وی با بیان این‌که «اعتماد اجتماعی در جامعه ما وضعیت خوب و مناسبی ندارد» افزود: باید ضمن بررسی دقیق ریشه‌ها و پیامدهای بی‌اعتمادی، مطالعاتی جهت یافتن راهکارهایی به‌منظور افزایش اعتماد اجتماعی در جامعه انجام شود.

ساجدی‌نیا، ادامه داد: بی‌اعتمادی به اختلافات دامن می‌زند و با شکل‌گیری اختلاف افراد از هم دور می‌شوند و این از هم دور شدن‌ها مشکلات خاص خود را در پی دارد.

این مدرس حوزه با تأکید بر این‌که «بی‌اعتمادی در بین خانواده‌ها موجب فروپاشی نظام خانواده و به‌تبع آن جامعه خواهد شد» گفت: وقتی زوجین یا اعضای خانواده به هم اعتماد نداشته باشند به‌تبع آن مشکلات دیگری ازجمله طلاق و جدایی ظهور پیدا می‌کنند و درنتیجه به بی‌مسئولیتی و بی‌تفاوتی نسبت به هم منجر می‌شود که خطری بزرگ برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

وی کم شدن ارتباط افراد با آموزه‌های دینی را از دیگر علت‌های به وجود آمدن بی‌اعتمادی دانست و تصریح کرد: وقتی افراد از مسائل دینی آگاه باشند و حق‌وحقوق یکدیگر را بدانند قطعاً در حق یکدیگر خیانت نمی‌کنند و بی‌اعتمادی هم پیش نمی‌آید.

این مدرس حوزه اعتماد اجتماعی را پیش‌شرط مشارکت جمعی عنوان کرد و گفت: انسان‌ها اعتماد می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند، ارتباط برقرار می‌کنند تا این باور در ذهنشان ریشه کند که بدون همکاری، مشارکت و همفکری کاری از پیش نخواهند برد.

ساجدی‌نیا با بیان این‌که «اعتماد، مهم‌ترین انگیزه برای ارتباطات دوسویه یا چند سویه است» خاطرنشان کرد: اعتماد موجب همکاری می‌شود.

انتهای پیام

کد N939847

وبگردی