آفتاب
استاندار زنجان:

با استقرار صنایع آب‌بر در ابهر و خرم‌دره موافقت نمی‌شود

با استقرار صنایع آب‌بر در ابهر و خرم‌دره موافقت نمی‌شود

استاندار زنجان، شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره را جزو مناطقی که با بحران آب مواجه‌اند دانست و گفت: به هیچ وجه با استقرار صنایع آب‌بر در این مناطق موافقت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، جمشید انصاری در مراسم افتتاح فاز اول پروژه خط انتقال آب‌شرب از سدکینه‌ورس به تصفیه‌خانه ابهر، اظهار کرد: اولویت دولت تدبیر و امید در زمینه پروژه‌های عمرانی، اتمام طرح‌های ضروری است که در سطح استان پروژه‌هایی که مردم در زندگی خود به‌گونه‌ای با آنان درگیر هستند، از ضرورت بالایی در اجرا و بهره‌برداری قرار دارد.

وی افزود: خوشبختانه پروژه تصفیه‌خانه ابهر طی بازدیدهای به عمل آمده از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است که فاز اول این پروژه امسال با تخصیص اعتبار از محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تامین می‌شود و با تحقق خط انتقال آب‌شرب به شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره، مردم این منطقه می‌توانند از آب‌شرب بهره‌مند شوند.

انصاری تصریح کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در این بخش محسوب می‌شود که در سال مالی 95 تصفیه‌خانه این پروژه نیز به اتمام خواهد رسید که در حال حاضر افتتاح فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب‌شرب از سد کینه‌ورس به تصیفه‌خانه ابهر انجام گرفته است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان به مشکل بحران آب در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره جزو مناطقی هستند که با بحران آب مواجه‌اند که متأسفانه قادر نیستیم در این راستا به همه تقاضاهای این دو بخش پاسخ دهیم، ولی اقداماتی که در زمینه جلوگیری از حادتر شدن بحران کم‌آبی صورت گرفته است شامل عدم استقرار صنایع آب‌بر در این مناطق است که به هنگام جذب سرمایه‌گذار در این مناطق باید مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین برداشت آب اضافه از سوی کشاورزان یکی دیگر از معضلاتی است که به بحران کمبود آب در منطقه دامن می‌زند که در این راستا ابتدا باید آب‌شرب مردم تامین شود و در مراحل بعدی توجه به محیط زیست و کشاورزی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: هدف از اجرای پروژه خط انتقال آب‌شرب از سد کینه‌ورس به تصفیه‌خانه ابهر تامین 12 میلیون مترمکعب آب‌شرب برای شهرهای ابهر و خرم‌دره است که با توجه به مشکلات حاد موجود در تامین آب‌شرب، شهر ابهر در این زمینه در اولویت قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی شامل تکمیل و احداث تصفیه‌خانه، احداث مخازن و تکمیل خطوط انتقال اصلی از تصفیه‌خانه به مخازن شهر ابهر به طول 10 کیلومتر و احداث خطوط انتقال از مخازن به شبکه است.

امیر حمیدنیا افزود: مهم‌ترین مزیت این پروژه این است که به‌صورت ثقلی و با استفاده از هد پشت سد بدون نیاز به ایستگاه پمپاژ قادر به تامین آب تصیفه‌خانه شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره و شبکه آبیاری و زه‌کشی اراضی پایاب سد است که هم‌اکنون عملیات اجرای خطوط انتقال مزبور به‌صورت کامل به اتمام رسیده است و این بخش از طرح‌ها آماده بهره‌برداری است که با اعتبار 210 هزار و 726 میلیون ریال راه‌اندازی شده است.

افتتاح طرح‌های آبیاری تحت‌فشار شهرستان ابهر

استاندار زنجان در ادامه سفر خود به شهرستان ابهر، در مراسم افتتاح هم‌زمان طرح‌های آبیاری تحت‌فشار به میزان 376 هکتار در شهرستان ابهر اظهار کرد: سال گذشته هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان طبق آمار ارائه شده در مجموع 33 هزار هکتار از اراضی آبی استان تحت آبیاری تحت‌فشار قرار داشت که در طول فعالیت از سوی دولت این آمار از حجم کمی محسوب می‌شد و ما نیازمند دادن شتاب بیشتر به این حوزه بودیم.

انصاری تصریح کرد: طبق موافقت دولت در سفر رئیس‌جمهور در سال گذشته به استان، زنجان در کمتر از سه سال باید 25 هزار هکتار از مزارع آبی خود را تبدیل به آبیاری تحت‌فشار کند که امروز بیش از هفت‌هزار هکتار از اراضی، تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار قرار گرفته است.

وی در ادامه، یادآور شد: ارگان‌های مربوطه از جمله جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای باید اقدامات لازم را برای سرعت بخشیدن به این طرح انجام دهند؛ چرا که آبیاری تحت‌فشار یک راه نجات‌بخش اساسی در بخش کشاورزی است که موجب افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف بهینه آب در این بخش می‌شود.

در ادامه این مراسم، فرماندار شهرستان ابهر نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که موجب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می‌شود اجرای مکانیزاسیون در امر آبیاری کشاورزی است که باعث جلوگیری از هدررفت منابع آبی می‌شود که خوشبختانه با پیگیری‌های استاندار زنجان، امیدواریم 25 هزار هکتار از اراضی آبی استان را نیز تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار قرار دهیم.

ولی‌الله ایمانی تصریح کرد: متاسفانه شهرستان ابهر در تامین آب‌شرب با مشکل جدی مواجه است، به همین خاطر هر سال شاهد افت شدید آب در این منطقه هستیم که در این ارتباط طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال اجرای ساز و کارهای صرفه‌جویی در این بخش به‌خصوص حوزه کشاورزی هستیم.

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که کشاورزان در زمینه تجهیز مزارع خود به سیستم آبیاری تحت‌فشار با آن مواجه‌اند، طولانی بودن مراحل اداری و اقداماتی است که دستگاه‌های متولی در این خصوص انجام می‌دهند، لذا معتقدیم برای تشویق کشاورزان جهت بهرمندی از این طرح باید فرآیند اداری در این بخش تسریع یابد تا هر چه سریع‌تر شاهد تجهیز اراضی کشاورزی به این نوع سیستم آبیاری باشیم.

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز اظهار کرد: پروژه‌های افتتاح شده سیستم آبیاری تحت‌فشار در اراضی زارعی و باغی شهرستان ابهر با تعداد 24 مزرعه به مساحت 376 هکتار و با اعتبار 36 میلیارد ریال به بهربرداری رسیده است. هم‌چنین هم‌زمان با این طرح شاهد افتتاح بیش از 3200 هکتار سیستم آبیاری تحت‌فشار در 234 مزرعه از اراضی کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال بودیم.

حسین جعفری تصریح کرد: اغلب پروژه‌های این بخش در حوزه مدیریت بهینه مصرف آب تحقق می‌یابد که در این راستا 9 پروژه در حوزه‌های مختلف از جمله کانال‌های آبیاری، مدیریت آب در مزارع و افتتاح سه پروژه در بخش گلخانه‌ای خواهیم داشت که این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که توسعه کشت گلخانه‌ای جزو اهداف این سازمان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تجهیز 25 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری تحت‌فشار به مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی کمک شایانی می‌کند که در این ارتباط مشارکت مردم از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، استاندار زنجان و هیأت همراه در ادامه سفر خود به شهرستان ابهر از شرکت «پارس‌حیات» ابهر بازدید به‌عمل آورد.

انتهای پیام

کد N939643

وبگردی