آفتاب

تلاش نخست‌وزیر هند برای اجرای اصلاحات حتی بدون موافقت پارلمان

تلاش نخست‌وزیر هند برای اجرای اصلاحات حتی بدون موافقت پارلمان

نخست وزیر هند پس از ناکامی در به دست آوردن حمایت احزاب اپوزیسیون که ضربه بزرگی به برنامه اصلاحات اقتصادی‌اش محسوب می‌شود، قرار است دوشنبه دستوراتی صادر کند که خرید زمین‌های کشاورزی برای فعالیت‌های تجاری را آسان‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز (یکشنبه) ضمن اعلام آمادگی دولت برای اصلاح قانون پیشنهاد شده، از "اظهارات بی‌پایه و اساس" که باعث نگرانی کشاورزان در خصوص این تغییرات می‌شود، انتقاد کرد.

مودی در سخنرانی رادیویی ماهانه خود گفت: همیشه در مناقشات مربوط به قانون خرید زمین کشاورزی گفته‌ام که دولت عاری از تعصب و دارای دید باز است. من آماده شنیدن تمامی پیشنهاداتی هستم که به نفع کشاورزان است.

نارندرا مودی سال گذشته میلادی زمام امور کشور را به دست گرفت و همه انتظار داشتند روند اصلاحات اقتصادی را که در دهه 1990 میلادی آغاز شده بود، تسریع بخشد اما او برای جلب حمایت از اصلاحات در پارلمان کمی با مشکل رو به رو است چرا که حزبش در مجلس علیا اقلیت را در دست دارد.

رهبران حزب مودی می‌گویند که از تسهیل خرید زمین‌های کشاورزی لازم برای آغاز پروژه‌های صدها میلیارد دلاری به تعویق افتاده دست بر نمی‌دارند اما پس از ناکامی در به دست آوردن حمایت پارلمان احتمالا از ایالت‌ها می‌خواهند تا قوانین خودشان را تصویب کنند.

مودی هفت ماه گذشته مجبور شده تا دستورات اجرایی موقتی را صادر کند که اجازه می‌دهد دولت به اجبار زمین‌های کشاورزی که برای توسعه صنایع لازم است، خریداری کند. وی در به دست آوردن اکثریت آراء در پارلمان که برای تغییرات دائمی لازم است، ناکام مانده است.

اصلاحات اراضی برای تصمیم مودی در ساخت جاده‌ها، خانه‌ها و کارخانجات جدید، لازم و ضروری است و اگر این اصلاحات با مانع مواجه شود برنامه‌اش برای ساخت 100 شهر هوشمند جدید در سراسر هند با راه‌های ارتباطی صنعتی و خطوط مترو در سراسرکشور، ناکام خواهد ماند.

درگیری‌ میان کشاورزان و کمپانی‌هایی که برای خریداری زمین‌های لازم برای پروژه‌های صنعتی تلاش می‌کنند، برنامه‌های هند برای توسعه شبکه بزرگراه‌ها، احداث معادن و دیگر تاسیسات زیربنایی را ضایع کرده و سد راه این سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری شده است.

انتهای پیام

کد N939532

وبگردی