آفتاب

ارتش سودان جنوبی به نقض آتش‌بس متهم شد

ارتش سودان جنوبی به نقض آتش‌بس متهم شد

چند ساعت پس از به اجرا درآمدن آتش‌بس در سودان جنوبی، شورشیان این کشور امروز (یکشنبه) ارتش را به نقض آتش‌بس با بمباران مواضع شورشیان در امتداد رود "نیل سفید" متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیکسون گاتلائوک، سخنگوی شورشیان سودان جنوبی گفت: هیاتی از ارتش متشکل از دو قایق فرماندهی و هفت قایق توپ‌دار از بور به سمت پنیجار به راه افتاد. هرجا که مواضع ما را در این کرانه مشاهده کردند، آن را گلوله‌باران کردند.

وی افزود: توقف اقدامات خصمانه از نیمه شب شنبه آغاز شد اما دولت آن را نقض کرد. آن‌ها به این آتش‌بس متعهد نبوده‌اند. ما نیز روز دوشنبه گزارش این وضعیت را به بلوک منطقه‌ای اختیارات بین دولتی در امور توسعه موسوم به "ایگاد" که میانجی‌گری این توافق را به عهده داشته، ارائه می‌دهیم.

این در حالی است که هنوز دولت یا ارتش سودان جنوبی در این باره اظهارنظری نکرده‌اند. سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی روز چهارشنبه توافق صلحی را که پیشتر به امضای ریک مچار درآمده بود، امضا کرد. هدف از این آتش‌بس پایان دادن به جنگ داخلی خصمانه در سودان جنوبی بوده که از عصر روز دوشنبه چند ساعت پس از درگیری‌های تازه میان نیروهای دولت و شورشیان به اجرا درآمد.

این آتش‌بس که با میانجی‌گری بلوک "ایگاد"به همراه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، چین، انگلیس، نروژ و آمریکا حاصل شده از ساعت 21 روز شنبه (به وقت محلی) به اجرا درآمد. روز شنبه ارتش و شورشیان سودان جنوبی یکدیگر را به آغاز درگیری‌های تازه به مدت 24 ساعت در شمال شرق کشور متهم کردند. پس از نقض ادعایی این آتش‌بس، مشخص نیست که آیا این توافق صلح حفظ خواهد شد یا خیر.

سخنگوی شورشیان سودان جنوبی در ادامه گفت: ما می‌خواستیم به دولت فرصت دهیم تا دست از اقدامات خصمانه‌اش بردارد اما روز دوشنبه به بلوک "ایگاد" اطلاع خواهیم داد و به جهان اعلام خواهیم کرد. ریک مچار نیز کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N939496

وبگردی