آفتاب

10 مظنون بوکوحرام در چاد با جوخه آتش اعدام شدند

10 مظنون بوکوحرام در چاد با جوخه آتش اعدام شدند

جمهوری چاد 10 تن از اعضای گروه شبه‌نظامی بوکوحرام را یک روز پس از محکوم شدنشان در بمب‌گذاری انتحاری در انجامنا، پایتخت این کشور با جوخه آتش اعدام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع قضایی در جمهوری چاد گفت: آنها صبح شنبه با جوخه آتش در شمال انجامنا کشته شدند.

این گزارش از سوی یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، تایید شده است. این 10 تن در نخستین جلسه دادگاهی که برای اعضای گروه شبه‌نظامی بوکوحرام برگزار شده بود، محکوم شناخته شدند. این دادگاه روز چهارشنبه فعالیت خود را آغاز کرد.

نیجریه، جمهوری چاد، کامرون و نیجر مورد حملات بوکوحرام قرار گرفته‌اند و اوایل سال جاری میلادی اعلام کردند که برای پایان دادن به شورش بوکوحرام که از سال 2009 میلادی جان بیش از 15 هزار تن را گرفته، یک نیروی منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند.

این متهمان به توطئه کیفری، قتل، تخریب عمدی با استفاده از مواد منفجره، کلاهبرداری، کسب غیرقانونی تسلیحات و مهمات و همچنین استفاده از مواد روان‌گردان متهم شده‌اند.

محمد مصطفی معروف به «بنا فنایه» یک تبعه نیجریه‌ای و یکی از متهمان است که به گفته مقامات جمهوری چاد مغز متفکر حملات انتحاری 15 ژوئن سال جاری میلادی به یک مدرسه و یک پاسگاه پلیس در انجامنا بوده که در آن 38 تن کشته و 101 تن دیگر زخمی شدند.

در 12 ژوئیه سال جاری میلادی حمله دیگر بوکوحرام به پایتخت جمهوری چاد منجر به کشته شدن 15 تن و زخمی شدن 80 تن دیگر شد. در این حمله یک مهاجم که یک لباس زنانه به تن داشت، خودش را در بازار مرکزی انجامنا منفجر کرد.

کمی پس از بازداشت فنایه در اواخر ژوئن سال جاری میلادی، دادستان ارشد جمهوری چاد گفت: این مظنون سردسته یک شبکه قاچاق تسلیحات و مهمات میان نیجریه، کامرون و جمهوری چاد بوده است.

جمهوری چاد در واکنش به این درگیری‌ها، تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده است.

انتهای پیام

کد N939450

وبگردی