آفتاب

اعتراض گسترده ژاپنی‌ها به قانون حضور ارتش در جنگهای خارجی

اعتراض گسترده ژاپنی‌ها به قانون حضور ارتش در جنگهای خارجی

ده ها هزار نفر از معترضان ژاپنی امروز یکشنبه در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع و به قانونی که به ارتش این کشور اجازه شرکت در جنگ فراتر از مرز های این کشور را می دهد اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تجمع اعتراض آمیز امروز ده ها هزار ژاپنی معترض به قانونی که به ارتش این کشور اجازه حضور در جنگ هایی فراتر از مرزهای سرزمینی این کشور را می دهد، یکی از بزرگترین اعتراضات در سال های اخیر محسوب می شود.

برخی ها تعداد شرکت کنندگان در این اعتراض را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرده اند. معترضان به قانون فوق، با حمل پلاکاردهایی شعار «جنگ هرگز» و «آبه، ژاپن را رها کن» سر دادند.

شرکت کنندگان در این اعتراض در مقابل درب اصلی پارلمان تجمع کردند و تعداد آن ها به اندازه ای بود که پلیس نتوانست آن ها را مجبور کند تا در پیاده رو های اطراف بایستند. حتی یکی از پارک های اطراف پارلمان نیز مملو از افرادی بود که به این قانون متعرض بودند.

اقدام «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که محدودیت های وضع شده در قانون اساسی این کشور برای عدم دخالت و حضور در جنگ هایی فراتر از مرزهای ژاپن را از بین برده است، موجب اعتراضات زیادی در سراسر ژاپن شده است.

تغییر قوانین جنگی ژاپن که تحت عنوان لایحه «حضور در جنگ های خارجی» مطرح شده است، نیروی نظامی این کشور را به بهانه حمایت از متحدین خارجی نظیر آمریکا وادار به مداخله در جنگ های برون سرزمینی می کند –اقدامی که  مغایر با التزام دولت آبه به منشور صلح قانون اساسی ژاپن است.

اگرچه لایحه فوق از سد مجلس نمایندگان ژاپن با موفقیت گذشته و احتمال می رود در مجلس سنا نیز پذیرفته شود، درجه محبوبیت آبه را در نزد افکار عمومی ژاپن به شدت کاهش داده و آن را به زیر ۴۰ درصد رسانده است. از همین رو، برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که با تنزل وجهه عمومی آبه، وی دیگر قادر به حفظ مواضع سرسختانه خود نسبت به جزیره اوکیناوا نخواهد بود.

کد N939431

وبگردی