آفتاب
مدیرکل کار خراسان رضوی مطرح کرد؛

سهم اندک تعاون از فعالیت‌های اقتصادی

سهم اندک تعاون از فعالیت‌های اقتصادی

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر سهم تعاون از فعالیت‌های اقتصادی 5 درصد است و اما این میزان در پایان برنامه پنجم توسعه باید به 25 درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمود احمدی امروز 8 شهریور ماه در نشست خبری بزرگداشت هفته تعاون در محل این اداره کل، ضمن تاکید بر این که در حال حاضر سهم تعاون از فعالیت‌های اقتصادی بسیار اندک است،‌ گفت: در برنامه پنجم، سهم 25 درصدی برای تعاون در نظر گرفته شده بود اما این رقم حتی در پایان برنامه ششم توسعه نیز محقق نخواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه تعاون براساس تولید ملی است، بیان کرد: تا پایان سال گذشته تعاونی‌های کل کشور 98 هزار و 134 عدد بوده که این تعداد در استان 7762 تعاونی فعال است.

مدیرکل کار، تعاون، رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص میزان اشتغال تعاونی‌ها، بیان کرد: تعاونی‌های کل کشور برای یک میلیون و 580 هزار و 920 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کردند که این میزان در استان 119 هزار و 293 نفر بوده است.

احمدی با بیان اینکه 43 میلیون و 677 هزار و 971 نفر عضو تعاونی‌های کل کشور هستند، افزود: از این تعداد 3 میلیون و 483 هزار و 398 نفر عضو تعاونی در استان هستند. که از این حیث هشت درصد تعاونی‌های کل کشور در خراسان رضوی قرار دارند.

وی در ادامه به نبود تعاملات شبکه‌های همگن به عنوان مهمترین معضل تعاونی‌ها اشاره و تصریح کرد: برندسازی مهمترین اقدام موثر در این زمینه است.

مدیرکل کار، تعاون، رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه از انتخاب یک اتحادیه و دو شرکت تعاونی استان به عنوان نمونه ملی خبر داد و خاطرنشان کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی خراسان رضوی به عنوان اتحادیه نمونه کشوری، شرکت تعاونی توسعه منطقه‌ای تربت‌حیدریه و همچنین شرکت تعاونی فولادیار نیشابور به عنوان شرکت‌های نمونه ملی انتخاب شدند.

احمدی در ادامه از تشکیل 116 تعاونی در استان خبر داد و افزود: از نظر تشکیل تعاونی در کشور، خراسان رضوی حائز رتبه برتر است.

وی در ادامه در خصوص تعاونی‌های کم‌کار، عنوان کرد: 1860 تعاونی غیر فعال در زمینه طرح مسکن مهر شناسایی و تحویل انبوه‌سازان شد، به طور کلی از 12 هزار و 700 تعاونی موجود در استان 7762 تعاونی فعال بوده و مابقی غیر فعال هستند، که در سال جاری 120 تعاونی از حالت رکود و غیر فعالی خارج شدند و در بخش مسکن 450 تعاونی تعیین و تکلیف شدند.

احمدی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه در استان نیز گفت: در سال جاری 110 مورد پروانه کار برای اتباع خارجی صادر شده و 307 مورد بازرسی و تهیه گزارش از اشتغال اتباع بیگانه داشتیم، در این راستا 988 تبعه بدون مجوز، همچنین 139 کارفرمای متخلف در حوزه اتباع خارجی شناسایی شدند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص صدور نیروی کار ماهر به خارج از کشور، گفت: در 5 ماه نخست امسال 8 نفر از خراسان رضوی برای فعالیت‌های اقتصادی به کشورهای دیگر اعزام شدند که این عدد به علت روابط ایران و سایر کشورها بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

کد N939218

وبگردی