آفتاب
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد

پیگیری و استیفای حقوق موقوفات تصرف‌شده آستان قدس رضوی

پیگیری و استیفای حقوق موقوفات تصرف‌شده آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: وقفیاتی که در آستان قدس رضوی وجود دارد، باید به لحاظ اجرای نظر واقف و نیز وضعیت سود و زیان بازبینی دقیق صورت گیرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: وقفیاتی که در آستان قدس رضوی وجود دارد، باید به لحاظ اجرای نظر واقف و نیز وضعیت سود و زیان بازبینی دقیق صورت گیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان مهدی عزیزیان در جلسه معارفه معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با تبریک ایام ذی‌القعده و قدردانی از دست‌اندرکاران جشن‌های دهه کرامت، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های منسجم امسال بر مبنای گزارش‌های رسیده از سوی مراکز نظرسنجی و تلفن‌های مردمی و اظهارات زائرین و مجاورین بارگاه رضوی؛ میزان رضایتمندی مردم از تغییر وضعیت در ارائه خدمات و شرایط در ایام دهه کرامت بالاتر از سال‌های گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مأموریت‌های مهمی همچون بازبینی دستورالعمل‌ها از جنبه حقوقی، رسیدگی به امور حقوقی اراضی، نظارت بر عملکرد امور حقوقی و موقوفاتی، طبقه‌بندی موضوعات، ارائه مشاوره‌ حقوقی به آستان قدس رضوی و برنامه‌ریزی برای تعامل سازنده با دستگاه‌های قضایی، دادگاه‌ها و قضات محترم در دستور کار معاونت حقوقی قرار گرفته است.

عزیزیان با بیان این مطلب که دستورالعمل‌های تدوین شده در دهه 60 و 70 هنوز ملاک عمل قرار دارد که باید بازبینی شود، گفت: آن روز بنا به مقتضیات زمان، قوانینی ملاک عمل بوده که در شرایط فعلی پاسخ‌گو نیست و باید بر اساس نیاز روز و مسائل مبتلابه جامعه بازنگری شود.

وی اظهار کرد: در خصوص دستورالعمل‌هایی که در حوزه اراضی و ثبتی وجود دارد ضروری است که رویه‌ها را استاندارد کنیم؛ به طوری که هم کار مدیریت‌ها ساده‌تر شود و هم کارکنان و سیستم تکلیف خود را بدانند که بر چه مبنایی باید عمل کنند و هم مردم بتوانند از قوانین و مقررات وضع شده مطلع و بهره‌مند باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اموری که باید رسیدگی شود، بحث پرونده‌های مفتوح است، گفت: حدود 4 هزار پرونده داریم که باز است و هر کدام به دلیلی متوقف مانده است. برای بعضی‌ها حکم صادر شده اما اجرایی نشده، بعضی‌ها در مرحله اجرای حکم هستند و بعضی‌ها به دلایل دیگر به فراموشی سپرده شده‌اند. این پرونده‌ها باید به سرعت دسته‌بندی و توسط گروه‌های تخصصی مطالعه شود؛ چرا که در حال حاضر تأخیر در انجام امور هم سبب سرگردانی مردم و هم باعث متضرر شدن آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: مسئله وقفیاتی که در آستان قدس رضوی وجود دارد، باید به لحاظ اجرای نظر واقف و نیز وضعیت سود و زیان بازبینی دقیق صورت گیرد تا به بهترین شکل ممکن در جهت عمل به نیت واقف اقدام شود.

عزیزیان افزود: هر چند اطمینان داریم که دفتر حقوقی به این مسائل توجه داشته‌اند، ولی لازم است با یک نگاه حقوقی صرف به این مقوله توجه شود تا اگر گزارشی محضر تولیت عظما ارسال می‌شود، همراه با یک سابقه مشورتی و اظهارنظر حقوقی باشد که ایشان هم بهتر بتوانند ورود پیدا کرده و اظهار نظر کنند.

وی با اعلام این مطلب که وصول مطالبات در مدیریت و برنامه‌ریزی آستان قدس رضوی تأثیر مستقیم دارد، افزود: گردش مالی آستان قدس رضوی منطبق بر پرداخت مطالبات از سوی مردم و دولت است، لذا هر وقت روند جمع‌آوری مطالبات کند باشد، برنامه‌های آستان دچار اختلال می‌شود و لازم است یک برنامه روشن و مشخصی داشته باشیم که بتوانیم در مسیر برنامه و هدف تعیین شده حرکت کنیم.

عزیزیان خطاب به معاون جدید امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: یک طرف این مسئولیت تخصص و تجربه شماست و آن سوی دیگر بحث تشکیلات قضایی کشور اعم از دادگاه‌ها، قضات، وکلا و شعبات است که لازم است با روابط مستحکم و سازنده‌، قضات محترم با نگاه عادلانه و با جدیت به موضوع وقف توجه کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوی همواره بر رعایت غبطه وقف و عدم تضییع حقوق مردم تأکید دارند، اظهار کرد: به هیچ وجه دنبال آن نیستیم که ذره‌ای به ترازوی آستان اضافه شود یا حقی از کسی ضایع گردد. علی بن موسی الرضا علیه‌السلام مظهر جود و کرم هستند و مردم هم اعتقاد قلبی به تشکیلات حضرت دارند و آن را مایه خیر و برکت می‌دانند. لذا از قضات نیز تقاضا داریم همین نگاه را از ما دریغ نکنند؛ چرا که کمک می‌کند همه مسائل فیمابین ما با مردم و اختلافات احتمالی که در پرونده‌ها وجود دارد، رفع و رجوع شود.

وی همچنین بر پیگیری، تثبیت و استیفای حقوق موقوفات آستان قدس رضوی در رابطه با آن دسته از اراضی موقوفه که در رژیم منحوس پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی مورد تصرف واقع شد، تأکید کرد و گفت: امیدواریم با نگاه نو و تدابیر تعاملی، ساز و کاری طراحی شود که مثمرثمر واقع شود.

عزیزیان در این جلسه با تأکید بر این مطلب که تکریم ارباب رجوع و مخاطبان باید به طور عملی مدنظر قرار گیرد، گفت: مردم توقع دارند وقتی به آستان قدس مراجعه می‌کنند، در اتاق‌ها دچار سرگردانی و اتلاف وقت نشوند و خواسته مدیران ارشد این نهاد نیز همین است که عزت و کرامت مخاطبان و ارباب رجوع در کنار احقاق حق آنان مورد توجه باشد.

عزیزیان افزود: تأکید می‌کنم که ما در اینجا نیاز به تحول داریم. علاقه‌مند هستم همه دعاوی حقوقی که با مردم داریم، خاتمه پیدا کند، لذا در تصمیماتی که می‌گیرید، با مردم با صلح و صفا رفتار کنید.

انتهای پیام

کد N939041

وبگردی