آفتاب

اختلاف نظر واتیکان و فلسطین بر سر برافراشتن پرچم‌هایشان در سازمان ملل

اختلاف نظر واتیکان و فلسطین بر سر برافراشتن پرچم‌هایشان در سازمان ملل

واتیکان با درخواست فلسطین برای برافراشتن پرچم‌های این دو کشور غیرعضو سازمان ملل در مقر این نهاد دیپلماتیک، مخالف است و می‌گوید که این اقدام با سنت دیرینه در این سازمان جهانی مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، واتیکان با صدور بیانیه‌ای تلاش کرد تا خود را از تقلای فلسطین برای برافراشتن پرچم‌های واتیکان و فلسطین در سازمان ملل فاصله دهد چراکه این اقدام می‌تواند با خشم بیشتر رژیم صهیونیستی مواجه شود.

دولت اسرائیل هنوز هم از اقدام ماه ژوئن واتیکان در به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» در اولین توافق دو جانبه با تشکیلات خودگردان فلسطین ناراحت است. تازه‌ترین ابتکار عمل می‌خواهد که سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کند که به موجب آن پرچم‌های فلسطین و واتیکان در کنار پرچم سایر کشورهای عضو سازمان ملل به اهتزاز درآیند.

در بیانیه واتیکان آمده است: واتیکان هیچ مخالفتی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره برافراشته شدن پرچم‌های کشورهای ناظر غیرعضو در مقر و دفاتر سازمان ملل ندارد. اما تاکید دارد که از زمان تاسیس سازمان ملل در 1945، این رسم بوده است که تنها پرچم کشورهای عضو در مقر و دفاتر سازمان ملل برافراشته شود.

واتیکان در ادامه گفت که تابع هر تصمیمی است که اعضای سازمان ملل در این رابطه اتخاذ کنند.

طبق گفته منابع آگاه، چندین روز است که پیام دیپلماتیکی میان مقام‌های سازمان ملل می‌چرخد و در آن واتیکان خود را از درخواست فلسطین کنار کشیده است.

ناظران معتقدند که بیانیه واتیکان به معنای مشخص کردن موضع آن است اما آنها در عین حال تلاش کرده‌اند که رابطه خود را نه با فلسطین و نه با اسرائیل تیره نکنند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ماه آتی به کوبا و ایالات متحده آمریکا سفر می‌کند و قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

انتهای پیام

کد N938810

وبگردی