آفتاب

"آمریکا می‌دانست عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن استفاده می‌کند"

"آمریکا می‌دانست عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن استفاده می‌کند"

در پی تاکیدهای مکرر دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن، یک مسوول وزارت دفاع آمریکا فاش کرد که واشنگتن از استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای علیه یمن خبر داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری «us news» آمریکا به نقل از یکی از مسوولان وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که آمریکا از استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن اطلاع داشته است.

وی اعلام کرد که آمریکا مطلع بود عربستان قصد استفاده از این نوع بمب‌ها در یمن را دارد اما برای ممانعت از آن هیچ اقدامی نکرد.

پیش از این نیز آمریکا اقرار کرده بود که به عربستان بمب‌های خوشه‌ای داده است. دیده‌بان حقوق بشر و ارتش یمن نیز بارها استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را تایید کرده‌اند.

پروفسور «چارلز اشمیتز»، استاد دانشگاه و کارشناس آمریکایی در امور یمن در این باره تاکید کرد: اینکه پنتاگون در برابر عربستان سرخم می‌کند به این دلیل است که آمریکا از این طریق می‌خواهد ریاض را مطمئن کند همچنان از این کشور حمایت می‌کند. این مساله باعث می‌شود واشنگتن ریاض را رها کند تا دست به هر کاری که می‌خواهد بزند.

همچنین «کریس هارمر» افسر سابق یگان دریایی آمریکا و تحلیلگر نظامی در مرکز «پژوهش‌های جنگی» اعلام کرد که استراتژی کنونی آمریکا در خاورمیانه بر پایه تلاش و دستیابی به هم‌پیمانان جهت رهبری جنگ خود است. این روشی است که در لیبی به کار گرفته شده و امکان ندارد که آمریکا هم‌پیمانان خود را از سلاحی که باید از آن استفاده کنند، باخبر کند.

وی افزود: واشنگتن اگر بخواهد جلوی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را علیه یمن بگیرد باید خود رهبری جنگ را برعهده بگیرد اما به دلیل عدم آمادگی برای اتخاذ چنین اقدامی، به هم‌پیمانان خود درباره چگونگی جنگ دستور مشخصی نمی‌دهد.

انتهای پیام

کد N938809

وبگردی