آفتاب

بازگشت لولا داسیلوا به صحنه سیاست برزیل

بازگشت لولا داسیلوا به صحنه سیاست برزیل

رئیس‌جمهور سابق و محبوب برزیل اعلام کرد که می‌خواهد برای حمایت و دفاع از جانشین خود به صحنه سیاست "خشن" کشورش بازگردد.

رئیس‌جمهور سابق و محبوب برزیل اعلام کرد که می‌خواهد برای حمایت و دفاع از جانشین خود به صحنه سیاست "خشن" کشورش بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق و 69 ساله برزیل در جریان راهپیمایی در سائوپائولو و یک روز پس از تایید این خبر که حتی ممکن است به دنبال شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 باشد، گفت: مخالفانمان روز و شب درباره من صحبت می‌کنند. کشتن پرنده‌ای که در حال پرواز است، سخت به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که من می‌خواهم یکبار دیگر پرواز کنم.

روز جمعه لولا داسیلوا اعلام کرد که نمی‌خواهد شاهد باشد حزب حاکم کارگر پس از 12 سال قدرت خود را از دست بدهد.

وی در جریان راهپیمایی روز شنبه گفت: مطمئنم که رقبای ما به دنبال بی‌اثر کردن آنچه هستند که ما برای بهبود زندگی مردم انجام می‌دهیم.

لولا داسیلوا بین سال‌های 2003 تا 2010 ریاست‌جمهوری برزیل را برعهده داشت و نخستین رهبر از حزب چپگرای برزیل است که به صورت دموکراتیک انتخاب شد. وی برنامه‌هایی را برای کم کردن سطح فقر در برزیل و افزایش رشد اقتصادی در کشور انجام داد و برزیل را به رتبه هفتم اقتصادی جهان بدل کرد.

یکی از دلایل ظهور مجدد لولا داسیلوا در عرصه سیاست حمایت از دیلما روسف، رئیس‌جمهوری کنونی برزیل است که محبوبیتش به دلایل رکود اقتصادی و رسوایی‌های فساد هشت درصد کاهش داشته است. روسف خود به رسوایی فساد متهم نشده اما بین سال‌های 2003 و 2010 و زمانی که رسوایی‌های گسترده پترو براس، شرکت عظیم نفتی برزیل رخ داده، ریاست این شرکت را برعهده داشت.

دادستان‌ها تخمین می‌زنند که رسوایی فساد در این شرکت 2.1 میلیارد دلار است. خود لولا داسیلوا نیز به خاطر این رسوایی در مظان اتهام قرار گرفت و از وی بازجویی شد اما متهم نشده است.

انتهای پیام

کد N938648

وبگردی