آفتاب

سفر منصور هادی به سودان و گسترش توطئه علیه یمن

سفر منصور هادی به سودان و گسترش توطئه علیه یمن

در راستای طرح ائتلاف تحت رهبری عربستان و نیروهای رئیس‌جمهور مستعفی این کشور برای حمله به صنعا و کشاندن درگیری‌های زمینی به استان صعده در شمال یمن، منصور هادی در سفری چند ساعته راهی سودان شد تا این کشور را علیه حوثی‌ها "فعال‌تر" کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن عصر روز شنبه در سفری چند ساعته وارد سودان شد و با عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

عمر البشیر مدتی است تلاش دارد به کشورهای عربی به ویژه مصر و عربستان نزدیک شود و از گروه‌های مقاومت تا حدودی فاصله گرفته است و سفر منصور هادی به این کشور را نیز در راستای همین جهت‌گیری‌ها به حساب آورد.

گرچه یمن به شکل کامل در محاصره هوایی، زمینی و دریایی قرار دارد اما مسوولان ائتلاف تحت رهبری عربستان مدعی هستند که هنوز به شکل قاچاق، سلاح‌هایی به دست انصارالله و نیروهای مردمی می‌رسد که این قاچاق سلاح‌ از طریق دریا انجام می‌شود.

سودان گرچه با ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن همکاری دارد اما مدت‌ها به عنوان حامی گروه‌های چریکی مخالف منافع آمریکا عملیات ارسال سلاح برای این گروه‌ها را تسهیل می‌کرد و حوثی‌های یمن نیز بخشی از این گروه‌ها بودند.

بنا به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، منصور هادی پیش از دیدار با عمر البشیر تاکید کرده که هدف از تحرکات آنها در یمن "ممانعت از گسترش نفوذ ایران در منطقه است، نفوذی که هم‌اکنون در عراق، سوریه و لبنان وجود دارد."

عربستان و نیروهای هم‌پیمان آن از جمله شبه‌نظامیان وابسته به منصور هادی مدتی است عملیاتی گسترده را در دستور کار قرار داده‌اند که هدف نهایی آن تصرف صنعا و استقرار نیروهای زمینی عربستان در استان صعده، خاستگاه اصلی حوثی‌ها در شمال یمن و در مرزهای جنوبی عربستان است. در همین راستا عربستان نیروهایی را از طریق استان حضرموت راهی یمن کرده و تانک‌ها و نفربرهای این کشور نیز چند کیلومتر در عمق خاک یمن در استان صعده پیشروی کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N938617

وبگردی