آفتاب

رییس جمهور/6/: از شکایت علیه دولت ابایی نداریم

رییس جمهور/6/: از شکایت علیه دولت ابایی نداریم

خبرنگاری از رئیس جمهور در مورد مزایای توافق وین بر روابط ایران با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی پرسید که در پاسخ گفت که من فکر می کنم که یکی از آثار این توافق ایجاد اعتماد بیشتر در بین رهبرانی که احتمالا پیش ازاین نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند بود و در کل باید گفت این توافق هسته‌ای در افزایش اعتماد موثر بوده است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: من فکر می کنم که به جز یکی دو کشوردیگر کشورهای منطقه و همسایه ما به خوبی می دانستند که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای نیست و همواره بر داشتن روابط بهتر با همسایگان تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه من در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اعلام کردم که ما می توانیم روابط بهتر و صمیمانه تری با عربستان داشته باشیم و در این ارتباط علاقه‌مند هستیم ، افزود: مشکلات پیش آمده در منطقه از جمله بحران یمن این فضا را از بین برد و من امیدوارم که رهبران منطقه در چارچوب مصالح ملی و منافع منطقه عمل کنند. از جنگ دست بردارند و بدانند که با دخالت خارجی در امور دیگر کشورها نمی توانند به اهداف خود برسند.

رئیس جمهور ملت یمن را ملتی بزرگ ، شجاع و دلاور دانست و گفت:‌ما از همان ابتدا اراده لازم برای داشتن روابطی بهتر با کشورهای همسایه را داشته ایم و امیدواریم مقامات عربستانی نیز شرایط را برای روابط بهتر فراهم کنند.

وی افزود:امیدوارم رهبران منطقه اجازه ندهند شرایط کنونی منطقه از جمله کشتار در یمن ادامه پیدا کند.

در این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگار روزنامه شهروند با ابراز خرسندی از اینکه توانسته بعد از چندین بار در نشست مطبوعاتی رئیس جمهور از وی سوال کند به شکایت های اخیر مقامات دولت قبل علیه مسئولان فعلی اشاره کرد و گفت که عدم موضع گیری اعضای دولت در مورد این شکایت ها و تبلیغات یک نوع هاله ابهامی را ایجاد کرده است که رئیس جمهور در پاسخ تصریح کرد:‌امیدوارم که با توضیحاتی که ارائه می‌شود این هاله ابهام حل و فصل شود. از نظر حقوقی هر کسی آزاد است که شکایت خودرا مطرح کند و ما نیز هیچ ابایی نداریم که فردی از یک مقام دولتی شکایت کند و شاید از یک دید گاه این به نفع دولت باشد؛ چرا که فرصتی پیش می آورد که ما مواردی را تبیین کنیم البته اگر ما دائم بیاییم که توضیح بدهیم که قبلا چه شده و چطور بوده و خلاف قانون چطور بوده ،‌ عملکرد دولت تبدیل می‌شود به مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است و این نه خواست مردم است و نه دولت فرصت چنین کاری را دارد البته به مناسبت هایی هر وقت فرصتی پیش آمده اشاره ای به این موارد کرده ایم . خدمت مقام معظم رهبری گفتم که این دولت از وقتی که کارش را شروع کرد با سه چاله بزرگ روبرو بوده که این چاله ها هنوز پر نشده است.

روحانی بدهی های کلان دولت قبل ، نادرست اجرا شدن قانون هدفمند شدن یارانه ها و اجرای مسکن مهر بدون حساب و کتاب را این سه چاله مهم عنوان کرد و افزود: برای اجرای مسکن مهر پایه پولی کشور را تقریبا دو برابر رشد دادند و این موضوع اثر شدیدی بر تورم ایجاد کرد. از سوی دیگر این منازل بعضا در جاهایی ساخته شده که امکانات لازم زیرساختی ندارد، ولی ما ناچار هستیم که آن ها تکمیل کنیم و چاره ای جز این نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که با آن روبرو هستیم را گاها به مناسبت هایی بیان می کنیم خطاب به این خبرنگار گفت: ما نمی توانیم مانع کسی برای شکایت کردن شویم و مرجع رسیدگی به این شکایات قوه قضاییه است.

خبرنگار سیاست روز در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خطاب به روحانی گفت: بعد از توافق هسته‌ای شما گفتید سایه جنگ از سر ملت ایران برداشته شده، ولی اکنون می بینید که رژیم صهیونیستی و آمریکا بعضا ایران را تهدید از جمله تهدید به حمله نظامی می‌کند، نظر شما در این ارتباط چیست؟

که رئیس جمهور در پاسخ به سوال این خبرنگار تاکید کرد: اینکه کشوری در شرایطی قرار بگیرد که تهدید در مورد آن به صورت کامل منتفی شود ، غیر ممکن است . اگر تهدید نبود چه نیازی به وجود و فعالیت وزارت دفاع،‌ نیروهای مسلح و بحث بازدارندگی بود. تهدیدات احتمالی همیشه هست و ما باید خودمان را برای مواجه و مقابله کردن با این تهدیدات احتمالی همواره آماده نگه داریم. البته سایه جنگ با بحث تهدید متفاوت است . سایه جنگ به مانند ابر سیاهی است که بالای سر شما قرار می گیرد و شما آن را حس می کنید، ولی تهدید یک ابر دور دستی است که ممکن است به سمت شما بیاید.

وی با بیان اینکه در قطعنامه های قبلی شورای امنیت ایران به عنوان کشوری معرفی شده بود که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند ولی اکنون شرایط عوض شده و این بهانه از آن‌ها گرفته شده است،‌ تصریح کرد: بنابراین یکی از آثار توافق این است که سایه تهدیدات از سر کشور دور شده است و در عین حال این به این مفهوم نیست که ما خودمان را برای روز مبادا آماده نکنیم. ما در دنیا رقبا و از آن بالاتر دشمنانی داریم. تهدیدات ممکن است کاهش پیدا کند ولی منتفی نمی شود و ما همواره باید آماده باشیم.

وی به اهمیت قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات احتمالی اشاره کرد و افزود:این قدرت بازدارندگی باعث می‌شود که تهدیدات منتفی و یا دور شود.

روحانی در پایان توضیحاتش در پاسخ به این سوال گفت: امیدوارم هیچ کشوری ، کشور دیگر را تهدید نکند و شرایط خوب و آرام برای پیشرفت کشور همواره فراهم باشد.

ادامه دارد...

کد N938283

وبگردی