آفتاب

اردوغان، عامل انتخابات جدید ترکیه

اردوغان، عامل انتخابات جدید ترکیه

واحد موسوم به پروژه ترکیه در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در تحلیلی اعلام کرد، دلیل اصلی اینکه رای‌دهندگان ترکیه برای دومین بار در حدود پنج ماه گذشته مجبور به رفتن به پای صندوق‌های رای می‌شوند این است که رجب طیب اردوغان از نتایج انتخابات قبلی که باعث شد حزب عدالت و توسعه اکثریت خود در پارلمان را برای نخستین بار از نوامبر 2002 تاکنون از دست بدهد، ناراضی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، در این تحلیل با عنوان «تکرار انتخابات، تکرار نتایج؟» آمده است: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از سکوتی نامتعارف پس از نتایج انتخابات قبلی که باید برای او بسیار ناامیدکننده بوده باشد در تاریخ 13 ژوئن از ترجیح خود برای تکرار انتخابات سخن گفت و تاکید کرد اگر یک دولت ائتلافی نتواند در ترکیه تشکیل شود بازگشت به پای صندوق‌های رای مطابق قانون اساسی غیرقابل اجتناب خواهد بود چراکه این قابل تصور نیست که کشور بدون دولت بماند.

در این تحلیل همچنین عنوان شد که اردوغان کاملاً به خطرهای هر نوع ائتلافی برای سلطه‌اش همچون گذشته که دولت حزب عدالت و توسعه کنترل یک اکثریت تابع در پارلمان را در دست داشت و همچنین خطرات علیه تضمین وفاداری مدیران و جلوگیری از ادامه تحقیقات ضدفساد علیه حلقه نزدیک به خودش واقف است.

در این گزارش خاطرنشان شده است که اردوغان عملاً با تسلط آهنین خود بر حزب عدالت و توسعه جلوی تشکیل یک دولت ائتلافی را حتی با وجود اینکه به داوود اوغلو اجازه داد به مذاکره و تلف کردن وقت بپردازد، گرفت. کاملا روشن است که اردوغان و حزب عدالت و توسعه دریافتند کار سختی برای برقراری تطابق روانی لازم به منظور اشتراک قدرت پس از مدت‌ها تسلط بر سیاست ترکیه دارند بنابراین به جای آن ترجیح دادند گزینه بازگرداندن رای‌دهندگان به صندوق رای را به منظور تلاشی مجدد به هدف کسب اکثریت پارلمانی اجرا کنند. تصمیم آنها برای برگزاری انتخابات جدید ظاهراً ناشی از استدلال چرخاندن تاس بوده است. چراکه چنین کاری بسیار پرخطر نخواهد بود زیرا حزب عدالت و توسعه تقریباً مطمئن است که از انتخابات بعدی به عنوان حزب رهبری‌کننده بیرون می آید و اگر هم نتواند به اکثریت دست پیدا کند همچنان نقش رهبری‌ خود در مذاکرات بعد از انتخابات برای تشکیل دولت جدید را حفظ خواهد کرد.

در این تحلیل همچنین گفته شده که بعید است حزب عدالت و توسعه به آسانی بتواند در اقدامش در بازگرداندن نتایج انتخابات قبلی در تاریخ یک نوامبر پیروز شود. در حقیقت در حالی که اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بعید است تغییر چشمگیری در نظر رای‌دهندگان ایجاد شود. خطر واقعی دومین سرخوردگی انتخاباتی متوالی برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه وجود دارد.

همچنین دیوید گاردنر، تحلیلگر نشریه فایننشیال تایمز در مقاله‌ای نوشت که ترکیه توسط بلندپروازی یک نفر یعنی اردوغان به گروگان گرفته شده است.

وی افزود: بعضی از رای‌دهندگان ترکیه در انتخابات ژوئن نگذاشتند حزب عدالت و توسعه به اکثریت دست پیدا کند و چهارمین پیروزی خود را تجربه کند، به همین دلیل اردوغان کشور ترکیه را برای برگزاری یک انتخابات سراسری جدید به گروگان گرفت.

انتهای پیام

کد N938282

وبگردی