آفتاب

احضار رئیس‌جمهوری گوآتمالا به کنگره

احضار رئیس‌جمهوری گوآتمالا به کنگره

کمیسیون کنگره گوآتمالا در حالی مساله لغو مصونیت قضایی رئیس‌جمهوری این کشور را بررسی می‌کند که از وی خواسته تا در بحبوحه رسوایی فساد در دولت در کمیسیون مذکور حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، احضار امروز (شنبه) «اوتو پرز مولینا»، رئیس‌جمهوری گوآتمالا در کمیسیون مذکور الزام‌آور نیست و وی تاکنون در سال جاری میلادی به احضاریه‌ها توجهی نکرده است.

معاون رئیس‌جمهوری گوآتمالا نیز گفت، پرز مولینا هنوز تصمیمی درباره پاسخ دادن به این احضاریه نگرفته است. وی ادامه داد که اگر شرایط قبلی را در نظر بگیریم، رئیس‌جمهور وکیلی را با یک پاسخ مکتوب به هیات کنگره می‌فرستد چون قانون چنین اجازه‌ای را داده است.

این احضاریه‌ها نخستین اقدامات رسمی کمیسیون تازه تاسیس کنگره است که احتمالا ظرف چند روز آینده به بررسی‌های خود درباره رسوایی فساد در دولت گوآتمالا پایان می‌دهد. این کمیسیون از دادستان‌ها و بازرسان کمیسیونی در سازمان ملل خواسته تا شبکه جنایتکار را در کشور مورد بررسی قرار دهند.

روند مذکور علیه پرز مولینا بیشتر شبیه به استیضاح است و به اتهامات جنایتکارانه و مجرمانه در ارتباط با تقلب گمرکی که دولتش را مخدوش کرد، مربوط می‌شود.

روکسانا بالدتی، معاون سابق وی روز چهارشنبه به اتهام دریافت 7 / 3 میلیون دلار رشوه از یک تاجر در ازای فرار از وظایفش به حبس محکوم شد.

هزاران تن از مردم گوآتمالا پنج‌شنبه گذشته در گوآتمالا سیتی، پایتخت این کشور دست به اعتراض و راهپیمایی زده و خواستار برکناری رئیس‌جمهوری خود شدند و تاجران و رهبران مذهبی نیز از این تظاهرات حمایت کردند. رئیس‌جمهوری گوآتمالا می‌گوید که کار اشتباهی مرتکب نشده و به دنبال برکناری قدرت پیش از پایان دوره چهارساله‌اش که 14 ژانویه 2016 است، نیست. قرار است اوایل سپتامبر 2015 انتخاباتی برای تعیین جانشین پرز مولینا برگزار شود.

انتهای پیام

کد N938261

وبگردی