آفتاب

درخواست مخالف سوری از رییس جمهوری ایران برای مذاکره با عربستان

درخواست مخالف سوری از رییس جمهوری ایران برای مذاکره با عربستان

هیثم مناع یکی از مخالفان سوری و عضو کمیته نشست قاهره از رییس جمهوری ایران خواست که نشستی میان ایران و عربستان درباره سوریه تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیثم مناع، رییس جریان سوری القمح (گندم) در گفت‌وگو با شبکه المیادین از حسن روحانی درخواست کرد تا کنفرانسی برای دیدار سران عربستان و ایران ترتیب دهد، زیرا به اعتقاد وی وضعیت سوریه به مذاکرات تهران و ریاض نیازمند است و چنین گفت‌وگوهایی تاثیرات مثبتی بر وضعیت سوریه خواهد داشت.

او افزود: قطر دارای وضعیت دشواری است و از ترکیه که خود در بحران به سر می‌برد می‌خواهد تا کمکش کند بتواند نقش خود را در سوریه ایفا کند.

به گزارش شبکه خبری العالم، این عضو کمیته نشست قاهره درباره اقدام‌های انجام شده برای نتیجه‌گیری از مذاکرات و نشست‌های قاهره گفت: چهار کمیته مذاکره کننده سوریه شاید به‌زودی فعالیت خود را آغاز کنند.

مناع با بیان این که بیش‌تر گروه‌های مخالف با محتوای دو سند موافق هستند، افزود: مسائلی که امکان توافق بر سر آن میان مخالفان و دولت وجود دارد آغاز خواهد شد و مسائل مورد اختلاف به دیگر مراحل بعدی مذاکره موکول می‌شود.

وی بیان کرد: شمار زیادی از مخالفان و مقام‌های دولتی، خود را در اختیار کمیته‌هایی قرار داده‌اند که باید متشکل از کارشناسان، تکنوکرات‌ها و نخبگان باشد.

او گفت: اعضای شورای امنیت و گروه دوستان سوریه عنوان " تنها نماینده مردم سوریه " را از ائتلاف مخالفان سوریه حذف کرده و به جای آن درباره ایجاد گروهی ازمخالفان سخن می‌گویند.

مناع با بیان این که کشورهای غربی هم پیمان، ائتلاف را برای مشارکت در طرح دی مستورا تحت فشار قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از سفیران اروپایی مستقیما به این ائتلاف گفته اگر برای مشارکت به توافق نرسید، مخالفان دیگری هستند که مشارکت‌شان کفایت می‌کند.

مناع گفت: ترکیه هم اکنون نقش مصر در این فرایند را وتو می‌کند در حالی که عربستان هم‌چنان درصدد جلوگیری از ایفای نقش ایران در این مساله است.

دومین نشست مخالفان سوریه با نظارت وزارت خارجه مصر که میزبان نشست اول مخالفان نیز بود٬ اواسط خردادماه امسال با حضورجمعی از چهره‌های برجسته مخالفان سوری در قاهره برگزار شد.

این کنفرانس هدف خود را "ارائه رویکرد ملایم‌تر مخالفان سوریه درباره چگونگی پایان بخشیدن به بحران آن کشور٬ ممانعت از کشته شدن مردم و تلاش برای تحقق خواسته‌های مشروع ملت این کشور برای تغییرات سیاسی همراه با حفظ تمامیت ارضی سوریه و نهادهای دولتی آن" اعلام کرده بود. پس از آن که کمیته ناظر بر نشست قاهره در مورد موضوع‌های کلی مربوط به این کنفرانس به توافق رسید٬ کار خود را در قاهره آغاز کرد.

نزدیک به 200 تن از نمایندگان طیف‌های مخالف سوریه از کشورهای ترکیه٬ عراق٬ لبنان٬ فرانسه و سوییس برای شرکت در کنفرانس و دستیابی به راه حلی برای پایان بحران این کشور به قاهره رفتند.

مهم‌ترین نتایج نشست اول مخالفان در روزهای 22 تا 24 ژانویه گذشته در قاهره صدور"بیانیه قاهره" و تشکیل کمیته ناظر تماس با طرف‌های مخالف سوریه با هدف آماده سازی مقدمات تشکیل کنفرانس دوم در این شهر بود.

انتهای پیام

کد N938216

وبگردی