آفتاب

مخالفت دادگاه آنکارا با درخواست اردوغان برای دریافت غرامت از قلیچدار اوغلو

مخالفت دادگاه آنکارا با درخواست اردوغان برای دریافت غرامت از قلیچدار اوغلو

دادگاهی در آنکارا درخواست پرداخت غرامت به رئیس‌جمهور ترکیه را با این استدلال که احزاب سیاسی حق دارند نظرات مخالف خود را بیان کنند، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر از "کمال قلیچدار اوغلو"، رهبر حزب "مردم جمهوری خواه" به خاطر اظهاراتی که در آن گفته بود "قاتل 51 تنی که در ریحانلی کشته شدند، رجب طیب اردوغان است " شکایت کرده و درخواست یک میلیون لیر ترکیه غرامت کرده بود.

این دادگاه آنکارا اعلام کرد: از آنجایی که قلیچدار اوغلو رهبر حزب اپوزیسیون در ترکیه است، اظهاراتش باید به عنوان "حق مخالفت" تلقی شود.

قلیچدار اوغلو در سال 2013 میلادی در کنفرانس خبری مشترکی با هانس اسووبودا از پارلمان اروپا در بروکسل، رجب طیب اردوغان را که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود "قاتل" 51 تنی که در بمب گذاری ریحانلی کشته شدند، دانست.

دادگاه آنکارا در استدلال خود گفت: یک رهبر اپوزیسیون موظف است تا همانند دولت علنا درباره رویدادهایی که رخ می‌دهد، اظهار نظر کند و احزاب حاکم و اپوزیسیون دائما از یکدیگر انتقاد می‌کنند. در ماهیت سیاست این انتقادها می‌توانند گاهی تند و توهین آمیز باشند و در نتیجه به اعضای حزب باید تحمل شنیدن چنین انتقادهایی را داشته باشند. به ویژه آنهایی که قدرت را در اختیار دارند باید نسبت به انتقادهایی که می‌شنوند صبورتر و انتقادپذیرتر باشند.

این دادگاه افزود: آزادی بیان نه تنها در خصوص دیدگاه‌های موافق بلکه در خصوص نظرات و دیدگاه‌های مخالف که دولت و برخی مقامات را پریشان می‌کند، باید اعمال شد و این مساله برای یک جامعه دموکراتیک لازم و ضروری است.

اظهارات قلیچدار اوغلو منعکس کننده انتقادهای رایجی است مبنی بر اینکه دولت تحت رهبری اردوغان نتوانست سیاست مناسبی را در خصوص سوریه دنبال کند و این کشتار بی‌گناهان نیز پیامد چنین سیاست‌هایی است.

انتهای پیام

کد N937609

وبگردی