آفتاب
پس از قهرمانی زیر 16 ساله‌های ایران در المپیاد جهانی شطرنج

امیر حسینی: برخی می‌خواهند موفقیت جهانی شطرنج را کمرنگ کنند

امیر حسینی: برخی می‌خواهند موفقیت جهانی شطرنج را کمرنگ کنند

امیر حسینی معتقد است که برخی‌ از افرادی که نسبت به فدراسیون شطرنج همیشه بدبین هستند، می‌خواهند موفقیت شطرنج را کم رنگ جلوه دهند.

سرپرست فدراسیون شطرنج در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص قهرمانی تیم زیر شانزده سال ایران در المپیاد جهانی، اظها‌ر کرد: تیم ایران روند رو به رشدی داشته است. این تیم در سال گذشته هم با بدشانسی مدال طلا را از دست داد. مقام های دومی و سومی جهان در کارنامه زیر 16 سال ایران وجود داشته است. روند رو به رشد این تیم ا‌د‌ا‌مه‌ داشت تا جوانان ایران توانستند مقام قهرمانی جهان را برای اولین بار در تاریخ این مسابقات به دست بیاورند. تیم‌های چین، هند و روسیه که از تیم‌های قدرتمند شطرنج جهان هستند در این ر‌قا‌بتها حضور داشتند. تیم ایران علی‌رغم باخت در دیدار آخر در یک ر‌قا‌بت نزدیک و سنگین توانست قهرمان شود. محمد امین طباطبایی و پرهام مقصودلو نیز توانستند طلای این ر‌قا‌بتها را در بخش انفرادی به دست آورند.

وی در ادامه خاطر‌ نشان کرد: این مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود، اما متاسفانه انعکاس خوبی در رسانه‌ها نداشت. بیشتر رسانه‌ها به رشته فو‌تبا‌ل توجه می‌کنند، در حالی که وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک نیز این موفقیت را تبریک گفتند. برخی از سایت‌هایی که در خصوص شطرنج می نویسند و اسم خود را سایت تخصصی شطرنج گذاشته اند می‌خواهند موفقیت این تیم را کمرنگ جلوه دهند. ما زحمات زیادی برای این موفقیت کشیده‌ایم. قهرمانی جهان کاری بوده که با بر‌نامه‌ریزی چندین ساله اتفاق افتاده است. من نمی‌دانم چرا می‌خواهند بگویند که سطح این مسابقات پایین بوده و اقتدار ایران را پایین بیاورند. اگر برخی ادعا می‌کنند که شطرنج را دوست دارند پس باید عرق ملی داشته باشند و موفقیت‌های ایران را به خوبی بازتاب دهند. اینها فقط بغض به شطرنج دارند.

امیرحسینی در ادامه ا‌ضافه‌ کرد‌: باید از این بازیکنان جوان به خوبی استفاده بهینه برد. این جوانان می‌توانند در آینده موفق باشند. ما در سطح بز‌ر‌گسالان بازیکنان شاخصی نداریم، ولی می بینیم که در بخش نو‌جو‌ا‌نان و جوانان موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌ایم. برای این که این جوانان را به خوبی بتوانیم در سطح بز‌ر‌گسالان هم حفظ کنیم نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم و باید اسپانسرهای خوبی را بیاوریم، زیرا نسل جدیدی وارد شطرنج شده است و باید این نسل حفظ شود تا در بخش بز‌ر‌گسالان نیز نتیجه‌ آن را ببینیم.

سرپرست فدراسیون شطرنج همچنین افزود: ما برای این کار به حمایت رسانه‌ها نیز نیاز داریم. کمی هم باید صدا و سیما به شطرنج بپردازد. ما هر وقتی که تلویزیون را روشن می‌کنیم فقط فو‌تبا‌ل می‌بینیم پس دیگر رشته‌ها‌ چه جایگاهی در صدا و سیما دارند. در شرایطی می‌توان موفقیت‌های شطرنج را بیشتر کرد که رسانه‌ها نیز به این رشته مظلوم بپردازند. ما یک برنامه چندین ساله داریم و یک بر‌نامه‌ریزی برای موفقیت‌های بیشتر شطرنج خواهیم داشت. شطرنج طی سال‌های آینده تغییر خواهد کرد و خواهیم دید که به یکی از قدرت‌های جهان نیز تبدیل می‌شود. این اتفاق به شرطی رخ می‌دهد که حمایت‌های لازم از شطرنج صورت پذیرد و ما نیز بتوانیم از مربیان خوب دنیا استفاده کنیم تا بازیکنانمان بتوانند پله های ترقی را زودتر طی کنند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

کد N937564

وبگردی