آفتاب
در ادامه تنش های مرزی بین ونزوئلا و کلمبیا صورت می گیرد؛

گسیل ۳۰۰۰ نیروی نظامی به خطوط مرزی/تشکیل نشست اتحادیه «اوناسور»

گسیل ۳۰۰۰ نیروی نظامی به خطوط مرزی/تشکیل نشست اتحادیه «اوناسور»

ونزوئلا که تردد از اغلب نقاط مرزی خود با کلمبیا را با هدف مبارزه با قاچاقچیان مسلح ممنوع اعلام کرده علاوه بر افزایش شمار نیروهای نظامی در مرز دو کشور، تردد از شش شهر دیگر را نیز لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، تنش ها در امتداد مرز ۲۲۱۹ کیلومتری مشترک بین ونزوئلا و کلمبیا که از یک هفته پیش آغاز شده پس از آنکه دو کشور سفرای خود را برای مشورت فراخواندند، شدت بیشتری به خود گرفت.

دولت کاراکاس از تاریخ ۲۱ ماه میلادی جاری تردد در اغلب گذرگاه های مرزی دو کشور را در پی درگیری بین نیروهای نظامی ونزوئلا و قاچاقچیان مسلح به مدت دو ماه ممنوع اعلام کرد.

در این میان، روابط دو کشور علیرغم تلاش مشترک به حل بحران به وجود آمده به دلیل ممانعت از بازدید محل حادثه از سوی بازرسین کلمبیایی بیش از پیش به تلخی گراییده است.

در ادامه، دیروز جمعه، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که پیشتر از امکان افزایش مدت انسداد مرزها سخن گفته بود، تردد به کلمبیا را در طول شش شهر مرزی دیگر ممنوع اعلام کرده و از اعزام ۳۰۰۰ نیروی نظامی دیگر به منطقه سخن گفت.

در این فاصله، بیش از ۱۰۰۰ کلمبیایی از سوی دولت ونزوئلا اخراج شده و ۶۰۰۰ نفر دیگر نیز از بیم تشدید اختلافات به میل خود این کشور را ترک کرده اند.

دولت کاراکاس اطمینان از نفوذ شبه نظامیان راست گرای کلمبیایی به خاک ونزوئلا را دلیل اصلی تصمیم خود برای انسداد مرزها عنوان کرده است.

تجارت انسان و کالا به یکی از بزرگترین مشکلات مرزی ونزوئلا تبدیل شده که از سال ۲۰۰۸ به این سو همواره با قاچاقچیان مسلح درگیر بوده است. قاچاقچیان کالاهای ونزوئلایی را که اغلب به دلیل سوبسید اعمال شده از سوی دولت سوسیالیست کاراکاس بسیار ارزان تمام می شوند در خاک کلمبیا با سود سرشاری به فروش می رسانند. به باور مادورو، تقریبا ۸۰ درصد از کلمبیایی ها برای قاچاق کالاهای ارزان قیمت ونزوئلا به این کشور می آیند.

در ادامه افزایش تنشها، «خوان مانوئل سانتوز» رئیس جمهور کلمبیا از وزرای امور خارجه کشورهای عضو «اوناسور» اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی خواست تا در تاریخ ۳ سپتامبر در نشست اضطراری که به همین منظور در اکوادور تشکیل می شود، حاضر شوند. اما مادورو می گوید که حاضر است برای حل این مشکل رو در رو با همتای کلمبیایی خود دیدار کند.

کد N937444

وبگردی