آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

نقشه راه دولت یازدهم در سومین سال خدمت/ اقتصاد اصلی‌ترین اولویت

نقشه راه دولت یازدهم در سومین سال خدمت/ اقتصاد اصلی‌ترین اولویت

رهبر انقلاب در ۱۱ محور نقشه راه دولت یازدهم را در سومین سال خدمت ترسیم کردند که مهمترین آن تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از راههای نفوذ دشمن بود.

خبرگزاری مهر- محبوبه نیاورانی: رئیس جمهور و اعضای هیات دولت روز چهارشنبه ۴ شهریور ماه به مناسبت هفته دولت با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کردند. در این دیدار رهبرانقلاب طی سخنانی با اشاره به خدمات با ارزش دولت در یکسال گذشته چندین توصیه به دولتمردان در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بیان داشتند که این توصیه ها نقشه راه دولت را در سال سوم خدمت مشخص می کند. امید است با رعایت این توصیه ها و دغدغه ها از سوی دولتمرادن شاهد خدمت رسانی بهتر بدور از سیاسی کاری و همراه با عدالت و پیشرفت باشیم.

نقشه راه دولتمردان در سومین سال خدمت:

- پرهیز از حاشیه سازی

توصیه ای که در تمام دیدارهای هیات دولت با رهبرانقلاب در هفته دولت نسبت به رعایت آن به دلتمردان یازدهم تذکر داده شده است.

 معظم له در تاریخ شش شهریور ۹۲، در بیان برخی شاخص ها، خطاب به دولتمردان فرمودند: «مساله‌ خدمت به خلق؛ روحیّه‌ خدمت، که این گفتمان اصلی دولت اسلامی همین خدمت است؛ اصلاً فلسفه‌ وجود ما جز این نیست؛ ما آمده‌ایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند. البتّه ما هر کداممان دلبستگیهایی داریم، سلیقه‌هایی داریم؛ در زمینه‌ سیاسی، در زمینه‌ مسائل اجتماعی، دوستیهایی داریم، دشمنیهایی داریم، اینها همه حاشیه است؛ متن عبارت است از خدمت؛ نباید بگذاریم این حواشی بر روی این متن اثر بگذارد».

رهبرانقلاب در این دیدار پس از بیاناتشان برای دلتمردان آرزوی آرامش کردند و با بیان آیه ای از قرآن فرمودند: هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ... آرامشی خدا به دلهای همه‌ شما و ما بدهد که این آرامش و سکینه، نقطه‌ی مقابلِ به‌اصطلاح این طوفانی شدن و زیر و بالا شدنِ ذهنها و فکرها است، و این موجب میشود ایمان انسان هم افزایش پیدا کند.

رعایت سعه صعه صدر موضوعی است که دولت بارها نسبت به عدم رعایت آن بر لبه تیغ انتقاد سیاسیون و احزاب سیاسی قرار گرفته است. توصیه ای که دولت یازدهم در رعایت آن ضعیف عمل کرده است و رئیس جمهور بارها منتقدان و مخالفان خود را با تیغ طرد و توهین رانده است. رفتاری که حتی مورد انتقاد حامیان دولت بوده و از رئیس جمهور خواسته اند در مشاوران رسانه ای خود تجدید نظر کند. بطوریکه رعایت سعه‌ی صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه از توصیه های سال گذشته رهبری به کابینه یازدهم در هفته دولت بود.

- حفظ شتاب علمی

رئیس جمهور بارها در سخنرانی های خود بر نقش شرکت های دانش بنیان تاکید و بر حمایت های مادی و معنوی دولت برای رفع مشکلات و توسعه پژوهش ها تاکید کرده است. موضوعی که مورد توجه رهبر انقلاب نیز بوده است . ایشان تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری را ضروری و اشتغال آفرین دانستند و خطاب به دولت بیان داشتند: «بگونه ای برنامه ریزی کنید که دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی بتوانند وارد بازار کار و فعالیت شوند. تبدیل حرکت علمی به گفتمان عمومی در یک دهه اخیر ضامن حفظ رشد علمی است لذا این گفتمان نشاط آور و تحرک برانگیز باید حفظ و تقویت شود. باید بگونه ای برنامه ریزی و تلاش کرد که شتاب علمی در دهه دومِ چشم انداز حفظ شود و ان شاءالله بتوانیم به جرگه ی ده کشور دارای رتبه بالای علمی دنیا وارد شویم.»

اما قطعا یکی از راههای پیشرفت علمی پرهیز محیط های علمی از سیاسی کاری است که رهبرانقلاب نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده اند.

- مدیریت عرصه فرهنگ بر مبنای اصول و شعارهای امام و انقلاب

رهبر انقلاب در این دیدار تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی را مورد تاکید قرار می دهند و می فرمایند:« عرصه فرهنگ باید براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب مدیریت و خوراک فرهنگی سالم برای جامعه تولید شود.» همچنین ایشان تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی را دو وظیفه اصلی مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: در همه کشورهای دنیا، از محصولات فرهنگی مراقبت می شود بنابراین اگر برخی تولیدات اعم از نمایشی و مکتوب، با مبانی و اصول در تضاد هستند بدون رودربایستی جلوی آنها را بگیرید. مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی شود اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می رباید.»

معظم‌له بارها مسئله فرهنگ را در دولت متذکر شده اند تاجائیکه در سخنرانی نوروزی خود در سال ۹۲ گفتند من نسبت به مسئله فرهنگ نگرانم. موضوعی که در دولت یازدهم بسیار حاشیه ساز شده است.

- توجه به عدالت در مسیر پیشرفت

رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار با هیات دولت، اقتصاد را اصلی ترین اولویت حال حاضر در کشور برشمردند و چند نکته را در این زمینه بیان کردند که نکته نخست «پیشرفت توأم با عدالت» بود.

ایشان تاکید داشتند که «باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند.»این مسئله تا جایی برای گفتمان امام و رهبری مهم است که رهبری در سخنرانی خود در سالگرد رحلت امام  یکی از شاخص های انحراف از خط امام را نابرابری اقتصادی برشمردند.

- مدیریت جدی بازرگانی خارجی

همچنین رهبر انقلاب در این دیدار با اشاره به ظرفیتهای گسترده کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا، مسئله مدیریت بازرگانی و تجارت خارجی خیلی مهم دانستند. ایشان همچنین تبادل و تجارت عادلانه و تبدیل نشدن ایران به بازار کالاهای خارجی را مورد تأکید قرار دادند.

واردات بی رویه یکی از آفت هایی است که امروز اقتصاد کشور با آن مواجهه است که متاسفانه در دولت یازدهم نیز همچنان واردات بی رویه ادامه دارد بطوریکه نمایندگان مجلس در نطق های پیاپی خود به وزرای دولت تذکراتی در این زمینه می دهند و  وزیر صنعت معدن و تجارت نیز تاکنون دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است. تذکر در مورد حجم واردات بی رویه برنج و خودروهای لوکس، واردات بی ضابطه کالاهای اساسی، علت صدور مجوز واردات کالاهای لوکس و غیرضروری، واردات شکر، انتقاد از حذف طرح ایران کد، واردات نزدیک به ۲ میلیارد دلار برنج هندی و ضربه به برنجکاران داخلی، و واردات ۲۶۳ میلیون دلار واردات خودرو در سال جاری از جمله این انتقادها بوده است.

بعد از توافق هسته ای شاهد ورود هیات های اقتصادی اروپایی به کشور هستیم و آنچیزی که باید در این تعاملات مورد توجه گیرد این است که ایران تبدیل به بازار مصرف نشود که در نتیجه تولید ملی آسیب پذیر شود لذا هوشمندی مسئولان را می طلبد در این بده بستان های تجاری به دنبال جذب سرمایه های خارجی باشند نه کالای خارجی.

رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود بارها تاکید کردند واردات باید ضابطه مند شوند و نباید به بهانه جلوگیری از قاچاق، واردات بی رویه صورت بگیرد چرا که همین واردات بی رویه بدترین ضربه را به اقتصاد کشور می زند.

- تدوین برنامه ای منسجم و زمان بندی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی

۲۹ بهمن ماه ۹۲ بود که سیاست های اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند از سوی رهبر انقلاب بلاغ شد. اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند. همچنانکه رهبرانقلاب پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، را عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران می دانند.

رهبری در این دیدار تاکید کردند اقتصاد مقاومتی، بسته ای «کامل و منسجم» و محصول عقل جمعی است و برای تحقق نیز به برنامه اجرایی و عملیاتی منسجم نیاز دارد و در این برنامه باید سهم اجرایی هر دستگاه مشخص و زمان بندی شود و به موازات رفع مشکلات و موانع، فعالیتهای دستگاهها رصد و پیگیری شود.

برنامه و سیاستی که تاکنون دولت در عمل در اجرای آن میل و رغبتی به خرج نداده است بطوریکه معاون اول ریاست جمهوری در نشست با نمایندگان اتحادیه ها و تعاونی های برتر و منتخب کشور گفته بود: «این سیاستها نسخه بسیار خوبی برای اقتصاد ایران است و دوران اجرای تمام ۲۴ بندی که در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است، پس از تحریم خواهد بود!»

- ارائه گزارش مسئولان با توجه به واقعیات زندگی مردم

در این دیدار همچنین اعضای دولت گزارشی از عملکرد دستگاههای خود به رهبرانقلاب اراده کردند. رهبری با استقبال از  خدمات خوب و ارزشمندی دولت تاکید کردند این گزارش ها باید به گوش مردم برسد. رهبری بر موضوع قابل تاملی که تاکید داشتند این بود که گزارش از عملکرد ها و اقدامات باید منطبق با واقعیت باشند و مردم آنرا لمس کنند.

زمانیکه گفته می شود تورم از ۴۰ درصد به زیر ۱۴ درصد رسیده است باید اثرات آنرا مردم بر جیب خود لمس کنند. زمانیکه گفته می شود با توافق هسته ای تمام مشکلات اقتصادی کشور حل می شود باید اثرات توافق را مردم بر سر سفره های خود احساس کنند. امروز با توافق هسته ای دیگر زنگ انشا تمام شده و وقت عمل است. دولت باید به تمام وعده های خود عمل کنند و وقت آن است که تاثیرات این خدمات در جامعه نمایان شود.

- هوشیاری در مقابل تلاش دشمن برای نفوذ پیچیده و تدریجی و اتخاذ مواضع انقلابی

و اما نفوذ؛ موضوعی است که بارها و پس از توافق هسته ای از سوی رهبر انقلاب به مسئولات تذکر داده می شود و در دیدار چهارشنبه دولت با رهبرانقلاب نیز مجددا تاکید شد. رهبری در این دیدار احتمال بی توجهی به اهداف دشمنان را از جمله نگرانی ها و دغدغه های خود برشمردند و تأکید کردند: «از اول انقلاب تا امروز دشمنی صهیونیستها و امریکایی ها با انقلاب و جمهوری اسلامی کم نشده است و این واقعیت نباید به هیچ وجه در ذهن مسئولان کمرنگ شود.»

ایشان همچنین بیان داشتند : «باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد.اگر غفلت شود ناگهان متوجه می شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است بنابراین باید کاملاً مراقب باشیم.»

البته موضع‌گیری صریح و قاطع در قبال مسائل منطقه‌ای و بین المللی از توصیه های سال گذشته رهبرانقلاب به دولت نیز بوده است اما با توافق هسته ای و از سرگیری تعاملات دبپلماتیک با غربی ها و ذوق زدگی های برخی از نیروهای داخلی این تذکر بجاست که ماهیت دشمن تغییر نکرده است و با تغییر چهره درصدد نفوذ به داخل و اجرای طرح ها و نقشه های توطئه گرانه خود است.

البته تاکنون نیز دولت به خوبی با درک جایگاه ایران و شرایط منطقه نسبت به اتفاقات بین المللی و منطقه ای به موقع وارد عمل شده و با موضع گیری درست و انقلابی موجب قدرت نمایی و تاثیرگذاری بیشتر ایران در منطقه شده است. از جمله این موضع گیری ها می توان به مواضع رئیس جمهور در سازمان ملل، حمایت از دولت سوریه، عدم شرکت در ائتلاف علیه داعش، کمک به دولت عراق برای غلبه بر تروریست ها و بازسازی این کشور، حمایت از حزب الله، کمک به حماس در جنگ نابرابرانه با رژیم صهیونیستی و حمایت های مادی و معنوی از مردم مظلوم یمن اشاره کرد.

- حفظ یکپارچگی مردم

همانگونه که رهبر انقلاب شعار سال را همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیدند دولتمردان را به حفظ یکپارچکی مردم توصیه کردند. آنهم در سالی که دو انتخابات سرنوشت ساز در پیش است؛ لذا انسجام و یکپارچکی و عدم دو قطبی کردن جامعه از ضروریات برگزاری انتخابات سالم و پر شور است.

معظم له در این دیدار تاکید کردند: حتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم، همه مردم مثل هم و از یک جناح و گروه نیستند اما جهت همه یکی است بنابراین باید از یکپارچگی و هم جهتی موجود در جامعه، کاملاً مراقبت کرد. برای مراقبت از یکپارچگی جامعه، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد.

- هیچ برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار ندهید

رهبر انقلاب بعد از طراحی برنامه عملیاتی و زمانبندی شده برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، گام دوم در تحقق اقتصاد مقاومتی را تشکیل یک ستاد فرماندهی قوی، هوشمند و نافذالکلمه برشمردند و تاکید کردند:  این ستاد باید با پایش فعالیتها، اقدامات ضربتی برای حل مشکلات، و اتخاذ تصمیمات صحیح و بموقع، زمینه اجرایی شدن برنامه را فراهم کند و به مردم گزارش دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای به دولتمردان تأکید کردند: هیچ برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار ندهید و برنامه ششم توسعه را نیز سریعتر و بر همین مبنا تدوین کنید.

اما دولت نمره قابل قبولی در کارنامه خود در اجرای این سیاست اقتصادی ندارد و شاهد بودیم به جای اتکا به سرمایه ها و ظرفیت داخلی و همچنین تقویت تولید ملی به اقتصاد دوران پسا تحریم امید بست و تمام توان خود را در این زمینه بکار گرفت. امیدواریم در سومین سال خدمت بتواند با اجرای این سیاست ها و مقاوم کردن اقتصاد  در برابر  تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی جهانی، دشمن را که یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌ نشینی وا دارد.

- لزوم توجه بیش از پیش به بخش کشاورزی با تأکید بر برنامه ریزی برای خودکفایی در کالاهای اساسی

متاسفانه کشور با بحرای خشکسالی مواجه شده است و رئیس جمهور نیز بارها در سخنرانی های خود به مشکل کمبود آب اشاره و راهکاری دولت در این زمینه را برشمرده است. با توجه به آنکه تنها دو سال از عمر دولت می گذرد اما گام های خوبی در این راستا برداشته است. مسئله کمبود آب در تمامی سفرهای استانی رئیس جمهور مورد توجه بوده و دولت طرح های خوبی را در استان های جنوبی برای آبیاری مدرن درنظر گرفته است.رهبر انقلاب هم با تقدیر از این اقدام دولت توجه بیشتر به صرف جوبی آب در بخش کشاورزی را مورد تاکید قراردادند.

اعتقاد به جمله «ما می توانیم» باید سرلوحه کار مسئولان و مردم باشد تا بتوانیم اقتصاد کشور را با تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی خود و نه داشتن چشم امید به خارج از مرزها بچرخانیم.

دولت در شرایط تحریم توانسته است بازار ارز  را کنترل و  تورم  را کاهش دهد. برای سال ۹۴ دولت مبلغ ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اختصاص داد. دولت باید با حمایت از بنگاههای اقتصادی و اختصاص یارانه بخش تولید و جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و  ارائه تسهیلات به کشاورزان از تولید حمایت کند و سیاست های اقتصادی خود را بر اساس داشته ها و ظرفیت های داخلی تنظیم کند.

رهبر انقلاب اسلامی نیز در این دیدار به لزوم توجه بیش از پیش به بخش کشاورزی اشاره کردند و با تأکید بر برنامه ریزی برای خودکفایی در کالاهای اساسی گفتند: باید ضمن استفاده از فناوری روز در کشاورزی از ظرفیت مهندسان جوان کشاورزی در استانهای مختلف نیز استفاده شود.

-جایگزینی بازار معدن به جای نفت

در یکسال گذشته شاهد توطئه کاهش قیمت نفت بودیم تا درآمدهای کشور را تقلیل دهند و در نتیجه به خیال خام خود ایران را وادار به تسلیم در برابر تصمیمات خود کنند. بنابراین باید حذف اقتصاد متکی به نفت یکی از برنامه ها و اولویت های دلتمردان باشد. همچنانکه سخنگوی دولت بارها تاکید کرده بود در بودجه ۹۴ سعی شده است که کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی داشته باشیم.

رهبرانقلاب در این دیدار با اشاره به ظرفیت های بخش معدن، آنرا جایگزین مناسبی برای نفت دانستند و تاکید کردند: «بازار نفت که با یک اشاره قدرتها و در پی آن اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و باید به فکر جایگزین مناسب باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.باید در معدن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام فروشی نیز جلوگیری کرد.»

کد N937438

وبگردی